اخبار تازه

پربازدید ها

    کد خبر ۹۵۵ انتشار : ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۱

    همه چیز درباره‌ی بازاریابی در یورو 2016

    هر چند سال یکبار یا هر ساله مسابقات ورزشی مختلفی در سراسر جهان برگزار می‌شود که هر کدام از آنها طرفداران و علاقمندان خاص خود را دارد، اما متخصصان و کارشناسان حوزه ورزش معتقدند که سه رویداد ورزشی در جهان نسبت به سایر رویدادها از اهمیت بالاتری برخوردارند و به تبع آن با پیگیری بیشتر توسط مردم همراه هستند، این سه رویداد به ترتیب المپیک، جام جهانی فوتبال و مسابقات فوتبال یورو هستند.

    هر چند سال یکبار یا هر ساله مسابقات ورزشی مختلفی در سراسر جهان برگزار می‌شود که هر کدام از آنها طرفداران و علاقمندان خاص خود را دارد، اما متخصصان و کارشناسان حوزه ورزش معتقدند که سه رویداد ورزشی در جهان نسبت به سایر رویدادها از اهمیت بالاتری برخوردارند و به تبع آن با پیگیری بیشتر توسط مردم همراه هستند، این سه رویداد به ترتیب المپیک، جام جهانی فوتبال و مسابقات فوتبال یورو هستند.

    به گزارش پایگاه خبری استارتاپ های ایران به نقل از ایسنا،‌ البته مسابقاتی همچون مراحل مختلف فرمول یک، تنیس ویمبلدون و بسکتبال NBA از دیگر رویدادها هستند که توجه بسیاری از سوی مردم به آنها جلب می‌شود، اما این سه رویداد همواره بیشتر مورد توجه بوده، که با توجه به در پیش بودن مسابقات یورو 2016 بر آن شدیم تا گزارش مختصری از شیوه‌ها و استراتژی‌های بازاریابی این مسابقات که نقش بسیار مهم و کلیدی در هر چه بهتر برگزار شدن آن ایفا می‌کند، ارائه کنیم.

    مرحله نهایی مسابقات یورو از 10 ژوئن تا 10 جولای به مدت یکماه در 10 شهر فرانسه برگزار خواهد شد. این برای نخستین بار است که این مسابقات با حضور 24 تیم برگزار خواهد شد، در دوره‌های قبلی تنها 16 تیم در این بازی‌ها حاضر بودند، از همین رو مسابقات امسال یورو به نوعی منحصر به فرد خواهد بود.

    مسئولین برگزاری مسابقات پیش‌بینی کرده‌اند که از چند راه دست به درآمدزایی و فعالیت‌های بازاریابی در جریان برگزاری این مسابقات بزنند. یکی از اولین اقدامات یوفا برای جلوگیری از سوء‌استفاده افراد و شرکت‌ها از نام و نشان مسابقات یورو 2016 انحصاری کردن آرم و نشان این بازی‌ها بود.

    یوفا که تجربه خوبی در این زمینه از مسابقات یورو 2012 کسب کرده بود، اجازه تبلیغ محصولات و خدمات شرکت‌های مختلف از آرم مسابقات را فقط به حامیان اصلی مالی یورو 2016 و کسانی که اقدام به خرید آرم و نشان رسمی بازی‌ها کرده بودند، می‌داد، همچنین یوفا برای جلوگیری از سوء‌استفاده بازاریابان از چندین آرم و نشان رسمی برای بازهای یورو استفاده کرد.

    یکی دیگر از منابع درآمدزایی مسابقات که به نوعی مهم‌ترین آن نیز محسوب می‌شود، بحث حق پخش تلویزیونی مسابقات است که پیش‌بینی شده است، حق پخش درآمدی بالغ بر یک میلیارد یورو نصیب برگزارکنندگان کند.

    در طول مسابقات یورو، 51 بازی برگزار خواهد شد که 20 بازی از دوره قبلی مسابقات بیشتر است. این مسابقات در بیش از 230 منطقه کره زمین به طور مستقیم پخش خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که هر کدام از بازی‌ها را بیش از 150 میلیون نفر در سراسر دنیا به طور زنده پیگیری کنند.

    سه شبکه اصلی به نا‌م‌های "بین اسپرت"، "TFA" و "ام 6" وظیفه پوشش این مسابقات را نیز عهده‌دار خواهند بود. همچنین فروش حق پخش تلویزیونی مرحله نهایی مسابقات یورو 2016 بطور متمرکز توسط یوفا انجام خواهد شد و در یک برنامه جدید یوفا توسط آژانس بازاریابی منحصر به فرد خود بحث بازاریابی و فروش حق پخش تلویزیونی مسابقات را دنبال خواهد کرد.

    دیگر منبع درآمدزایی مسابقات یورو بلیت فروشی و درآمدهای میزبانی است که رقم قابل توجهی را نیز به خود اختصاص داده است. در طول برگزاری مسابقات 2.5 میلیون نفر با حضور در استادیوم‌ها از نزدیک بازی‌ها را دنبال می‌کنند که یک میلیون نفر از آنان افراد خارجی هستند که برای مشاهده مسابقات از نزدیک به فرانسه سفر کرده‌اند. این افراد در 10 شهر میزبان این رقابت‌ها حضور خواهند داشت و باعث درآمدزایی کشور فرانسه از طریق توریسم ورزشی و استفاده از امکانات مختلف همچون هتل، آژانس‌های مسافرتی، غذا، حمل ونقل، خرید و ... خواهد شد.

    طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده رزرو و فروش اینترنتی بلیط مسابقات مرحله نهایی یورو از ژوئن 2015 آغاز شد و تماشاگران با مراجعه به وب سایت‌های مربوطه اقدام به خرید بلیط کردند. همچنین قیمت بلیط این مسابقات با توجه به شرایط مختلف حداقل 30 یورو و حداکثر 600 یورو است.

    آخرین بخش بازاریابان، حامیان مالی مسابقات یورو 2016 هستند که در قالب شرکای تجاری بین‌المللی و شرکای ملی از این مسابقات حمایت خواهند کرد. شرکای بین‌المللی تجاری از بهترین مسابقات فوتبال و فوتسال مانند مرحله نهایی یورو، مرحله مقدماتی یورو، مسابقات زیر 21 سال قهرمانی اروپا، جام ملت‌های اروپا در بخش بانوان و همچنین مسابقات فوتسال قهرمانی اروپا حمایت می‌کنند.

    این دوره از مسابقات را 13 شرکت تجاری حمایت می‌کنند و هر کدام از آنها علاوه بر سهم مشخص پرداختی وظایف خاصی نیز دارند. شرکت‌های بین‌المللی حامی این مسابقات غول‌های بزرگ تجاری هستند که از چند سال پیش قراردادهای مالی بسیار سنگینی با یوفا به امضا رساندند تا در اکثر مسابقات یوفا مانند جام قهرمانان اروپا، مسابقات بانوان، مسابقات رده‌های سنی، حتی مسابقات فوتسال حضور داشته باشند و نقش پر رنگی از خود به نمایش بگذارند. برخی از این شرکت‌ها حتی سابقه همکاری بالای 30 سال را نیز با یوفا دارند و این نشان می‌دهد شرکای تجاری خوبی برای فوتبال بوده‌اند.

    از جمله این شرکت‌ها آدیداس، کارلسبرگ، کانتیننتال، مکدونالد، کیا/هیوندا، هواپیمای ترکیه، اورنج کمپانی و شرکت گاز آذربایجان شرکای بین‌المللی یورو و بانک اگریکال فرانسه و شرکت پرومن شرکای ملی یورو هستند. وظیفه این شرکت‌ها فقط به پرداخت پول خلاصه نمی‌شود و هر کدام از آنها با توجه به ماهیت کاری خودشان قسمتی از برنامه بزرگ مسابقات یورو را اجرا خواهند کرد. به طور مثال یک شرکت البسه داوران و کادر اجرایی مسابقات را تامین می‌کند.

    شرکت دیگر ارتباطات و سیستم مخابراتی رادویی برگزاری بازی‌ها را پوشش می‌دهد و شرکت بعدی جابجایی تیم‌ها را بین شهرهای مختلف کشور فرانسه عهده‌دار است. علاوه بر شرکت‌های بین‌المللی چند شرکت داخلی فرانسه نیز در کنار یوفا هستند، اینها تنها مسئولیت حمایت از مسابقات یورو ۲۰۱۶ را عهده‌دار هستند و در زمینه‌های مختلف همچون تامین نیروی انسانی، خدمات بانکی و مالی و حمل‌ونقل حضور پر رنگی خواهند داشت.

    همانطور که ملاحظه شد برنامه بسیار دقیقی برای بازاریابی سومین رویداد بزرگ ورزشی جهان ایجاد شده است تا بدین طریق برگزارکنندگان بتوانند ضمن هر چه بهتر برگزار شدن این مسابقات بالاترین سود را کسب کنند، البته این فرایند دو طرفه است و شرکت‌های تجاری نیز با این سرمایه‌گذاری سود کلانی را عاید خود می‌سازند.

    رامین فولادی – کارشناس ارشد مدیریت و برنامه‌ریزی در ورزش

    انتهای پیام

    این سایت صرفا مطالب مرتبط با کارآفرینی را جمع آوری نموده و به هیچ وجه در پی تایید و یا رد محتوای آنها نیست.
    برچسب ها :بازاریابی