اخبار تازه

پربازدید ها

    کد خبر ۹۳۶ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۷

    عربستان چطور موفق به حفظ بازار نفت خود در آمریکا شد؟

    تحلیلگران می‌گویند: به رغم افزایش تولید نفت شل در آمریکا و واردات نفت این کشور از کانادا به وسیله خط لوله که واردات دریایی از دیگر کشورها را کاهش داده، عربستان با موفقیت از سهم بازار نفت خود در آمریکا دفاع کرده است.

    تحلیلگران می‌گویند: به رغم افزایش تولید نفت شل در آمریکا و واردات نفت این کشور از کانادا به وسیله خط لوله که واردات دریایی از دیگر کشورها را کاهش داده، عربستان با موفقیت از سهم بازار نفت خود در آمریکا دفاع کرده است.

    به گزارش پایگاه خبری استارتاپ های ایران به نقل از ایسنا به نقل از رویترز، جان کمپ تحلیلگر بازار نفت می‌گوید: صادرات نفت عربستان به آمریکا از سال 2009 تاکنون در حدود روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز باقی‌ مانده در شرایطی که واردات نفت به وسیله نفتکش از دیگر کشورهای تولید‌کننده نصف شده و از شش میلیون بشکه در روز به روزانه سه میلیون بشکه تنزل یافته است.

    عربستان از سهم بازار خود در آمریکا به وسیله ترکیبی از شانس، روابط استراتژیک و بازاریابی ماهرانه(الگویی که اکنون به دنبال تکرار آن در بازار‌های رو به رشد انرژی همچون چین است) دفاع کرده است.

    عربستان همچنین خوش‌شانس بوده که نفت تولیدی از میادین شیل در رقابت مستقیم با صادرات نفت این کشور قرار ندارد.

    نفت شیل نوعی نفت بسیار سبک با چگالی تنها 780 الی 825 کیلوگرم در هر مترمکعب است، اما نفتی که عربستان به آمریکا صادر می‌کند بسیار سنگین‌تر و با متوسط چگالی حدود 860 کیلوگرم در هر مترمکعب است.

    جان کمپ می‌افزاید: پالایشگاهها در خصوص نفتی که پالایش می‌کنند بسیار سخت‌گیر هستند، زیرا تاثیر زیادی روی بهره‌ وری و سوددهی آنها و همچنین مشکلات آنها با تجهیزات رسوب و کیفیت محصول خواهد داشت.

    وی خاطرنشان کرد: بنابراین بیشتر پالایشگاههای آمریکا تصمیم گرفته اند که به وسیله کاهش مقدار واردات دیگر نفت‌های سبک از کشورهای غرب آفریقا و آمریکا لاتین، فضا را برای افزایش تولید نفت شیل افزایش دهند.

    واردات نفت‌های متوسط و سنگین از عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس تحت تاثیر چنین چیزی قرار نگرفته‌اند.

    صادرات نفت عربستان همچنین به وسیله روابط استراتژیک بلندمدت بین عربستان با پالایشگاه‌ها و بازاریاب‌های آمریکایی حفظ شده است.

    شرکت نفت آرامکو عربستان که مسئولیت بازاریابی نفت عربستان را برعهده دارد جانشین شرکت نفت عربی – آمریکایی(شراکت بین شورون، تگزاکو، اکسون و موبیل که در دهه 1930 و 1940 ثبت شد) می‌باشد.

    براساس آمارهای گمرکی شورون که بعدها تگزاکو را در اختیار گرفت و اکسون که موبیل را در اختیار گرفت به عنوان بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان نفت عربستان به آمریکا محسوب می‌شوند.

    در سال 1988 شرکت نفتی آرامکو 50 درصد سهام فعالیتهای پالایش و بازاریابی تگزاکو در شرق آمریکا و خلیج مکزیک را در اختیار گرفت که شرکت استار انترپرایز نام گرفت.

    در سال 1997 رویال داچ شل به این شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ملحق شد و سپس نام آن به موتیوا تغییر کرد. زمانیکه شورون در سال 2001 با تگزاکو ادغام شد، سهام تگزاکو در فعالیت‌های ترکیبی پالایش و بازاریابی به شل، آرامکو عربستان فروخته و به صورت یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک 50 – 50 بین آنها از نو سازماندهی شد.

    موتیوا سه پالایشگاه بزرگ(کانونت، نورکو و پورت آرتور) در لویی‌زیانا و تگزاس با ظرفیت پالایش ترکیبی یک میلیون و 100 هزار بشکه در روز در اختیار دارد.

    شرکت موتیوا همچنین شبکه‌ای از پایانه‌های ذخیره‌سازی فرآورده‌های پالایش شده در شرق آمریکا در اختیار دارد و بنزین، سوخت دیزل و دیگر فرآورده‌های پالایش شده را در 26 ایالت و منطقه کلمبیا تحت برند شل و همچنین از طریق عمده‌فروشان فاقد برند به فروش می‌رسد.

    براساس اعلام سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، پالایشگاه‌های شرکت موتیوا برای پالایش نفت چگالی متوسط عربستان طراحی شده‌اند و این شرکت سرمایه‌گذاری مشترک یکی از بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان نفت عربستان است.

    کمپ گفت: شرکت آرامکو امیدوار است چنین ادغام استراتژیک در بخش پایین‌ دستی را در بازار سوخت چین داشته باشد.

    رییس آرامکو اوایل ماه جاری در جمع خبرنگاران گفت که آرامکو در حال گفتگوهای پیشرفته برای سرمایه‌گذاری در بخش پالایشگاهی در چین است و این شرکت همچنین در حال گفتگو با سی ان پی سی و ساینوپک درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بخش پالایش، بازاریابی و پتروشیمی است.

    شرکت آرامکو همچنین از سهم بازار خود به وسیله بازاریابی ماهرانه و رقابتی نفت خام برای پالایشگاه‌های مستقل در آمریکا از جمله والرو، فیلیپس 66 و پی بی اف انرژی دفاع کرده است.

    کمپ افزود: قیمت‌های آرامکو به شکل رقابتی بوسیله تنظیمات ماهانه روی قیمت‌های فروش رسمی مرتبط با شاخص‌های منطقه‌ای طراحی شده برای حفاظت از سهم بازار و هدف گرفتن میزان فروش هدفمند تعیین می‌شوند.

    این شرکت همچنین روی اهمیت خود به عنوان یک تامین‌کننده مطمئن و شریک استراتژیک پالایشگاه‌ها تاکید دارد. برخلاف برخی رقبا، آرامکو روی بازار‌های آزاد برای صادرات نفت خود تکیه نمی‌کند.

    صادرات نفت این کشور تقریبا همگی به پالایشگاهها براساس قرار‌دادهای دوره‌ای و تضمین‌ شده با بندهای مقصد فروخته می‌شوند که تجارت ثانویه نفت آرامکو را محدود می‌کند.

    کمپ افزود: مناسبات تاریخی، ادغام پایین دستی، روابط بازاریابی استراتژیک و قیمتگذاری رقابتی همگی به عربستان کمک کرده سهم بازار خود را در آمریکا که برای دلایل تجاری و سیاسی حائز اهمیت است، حفظ کند.

    به گفته وی، این شرکت همچنین از این شانس خوب که نفتش با نفت شیل کاملا فرق دارد بهره می‌برد. شانسی که نصیب تولید‌کنندگان در غرب آفریقا نشده است.

    شرکت آرامکو مناسبات استراتژیک مشابهی با پالایشگاه‌های ژاپن و کره جنوبی دارد. این کشور اکنون قصد دارد این پالایشگاهها را در چین نیز بسازد تا از آینده بلندمدت خود در آنجا حفاظت کند.

    اهمیت این روابط دلیلی است که مقامات سعودی بر عزم خود برای حفاظت از سهم بازار تاکید دارند و با کاهش تولید برای بالابردن قیمت‌ها مخالفت می‌کنند، مگر اینکه دیگر رقبا نیز تولید خود را کاهش دهند.

    روسیه، ایران و عراق اصلی‌ترین رقبای نفتی عربستان هستند و تمایل آنها برای کاهش تولید در راستای هرگونه توافق، اولویتی برای عربستان محسوب می‌شود.

    انتهای پیام

    این سایت صرفا مطالب مرتبط با کارآفرینی را جمع آوری نموده و به هیچ وجه در پی تایید و یا رد محتوای آنها نیست.
    برچسب ها :بازاریابی