اخبار تازه

پربازدید ها

    کد خبر ۹۱۷ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۲۲

    100 میلیون دلار سهم فروش سینمای ترکیه در سراسر جهان

    سینمای ترکیه در 10 سال گذشته پیشرفت روزافزونی را تجربه کرده است و این روزها مخاطبان بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب کرده است.

    به گزارش پایگاه خبری استارتاپ های ایران به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فیلم و سینما در دیدگاه اجتماعی ازآن‌جهت اهمیت می‌یابد که برخاسته از بستر جامعه است. فیلم‌ها از هر ژانری که باشند دربرگیرنده‌ی تأثرات اجتماعی هستند به عبارتی «سینما همواره تا حدی سرشت اجتماعی دارد». همچنین سینما از قابلیت تأثیرگذاری نیز برخوردار است. سینما می‌تواند معانی و مفاهیم را از طریق تکنیک‌های بصری و شنیداری، انتقال دهد. کارشناسان معتقدند که سینما به‌واسطه اثرگذاری بر مخاطبان و قدرت جاذبه خود می‌تواند موجبات فرهنگ‌سازی در مقولات مختلف را فراهم نماید.

    بی‌گمان ارتقای سطح کیفی آثار سینمایی تأثیر بسزایی در رشد ابعاد فکری، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی سیاسی و تجاری جامعه خواهد گذاشت.

    ابعاد تأثیرگذاری سینما و دیگر تولیدات تصویری به لحاظ فرهنگی و اجتماعی و نقش آن‌ها در ترویج افکار، رفتار، ارزش‌ها و باورها در بین مخاطبان را می‌توان به نوعی با تعداد مخاطبان آن (چه مستقیم و چه غیرمستقیم) ارزیابی کرد.

    در جهان در حال حاضر هر کشوری سعی در انتقال باورها و خطوط فکری جامعه خویش به کشورهای دیگر می‌باشد و ارتباطات ابزاری قدرتمند در پهنه تعاملات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی می‌باشد.

    در سال‌های اخیر صنعت تلویزیون و سینمای ترکیه با پیشرفت چشمگیری که داشته است جایگاه قدرتمندی را در بین دیگر کشورها کسب نموده است. سینما و تلویزیون این کشور هم از لحاظ تعداد مخاطب و هم از نظر تعداد فیلم‌های تولیدی و کیفیت آن پیشرفت بسزایی را داشته است.  در این مجال به چگونگی پیشرفت این صنعت و ابعاد آن پرداخته‌شده است.

    بی‌شک در این پیشرفت ترکیه، عوامل متعددی دست در دست هم داده‌اند که از آن جمله می‌توان به افزایش تعداد دانشکده‌های هنرهای زیبا و پیشرفت کیفی آن، حمایت‌های دولت از این صنعت و بخش خصوصی مستقل و توانمند نام برد.

    صنعت تلویزیون و سریال در ترکیه

    از منظر مخاطب و ساعات تماشای تلویزیون، ترکیه با 3.9 ساعات تماشا از بسیاری از کشورها همچون: فرانسه، استرالیا، هلند، آلمان و ژاپن پیشی گرفته است  و بعد از کشورهایی همچون امریکا، انگلیس، ایتالیا و کانادا قرار دارد و این خود دلیل موجهی برای عرضه بیشتر به شمار می‌آید.

    در صنعت تلویزیون و سینمای ترکیه وجود بخش‌های خصوصی مستقل و توانمند باعث افزایش تولید فیلم و سریال شده است، از طرفی وجود تبلیغات تلویزیونی با کیفیت باعث سرازیر شدن سرمایه‌های صنعتی و تولیدی در این بخش گردیده است. برای مثال درحالی‌که میانگین تبلیغات تلویزیونی در جهان 40 درصد و در اروپا 25 درصد می‌باشد در ترکیه سهم تبلیغات تلویزیونی بیش از 50 درصد می‌باشد.

    در این میان نیز سهم تبلیغات در بخش دیجیتال 28.4 درصد، سینما 10.1 درصد، رادیو 10.8 درصد، اخبار 8.6 درصد، تلویزیون 19.2 و بخش‌های دیگر 15.1 درصد است.

    در رتبه‌بندی برنامه‌های موردتوجه مخاطبین نیز در ترکیه سریال‌های داخلی سهم بیشتری را نسبت به بقیه موارد به خود اختصاص داده است و این نیز باعث رقابتی‌تر شدن این بخش و افزایش کیفی آن شده است. در نمودار زیر دیده می‌شود که بیش از 50 درصد مخاطبین علاقه‌مند به دیدن سریال‌های ترک (داخلی)  هستند.

    ترکیه در سال‌های اخیر توانسته است جایگاه مناسبی در بازارهای جهانی برای خود کسب نماید و محصولات بصری خویش را در شرایط رقابت بین‌المللی ارتقا ء بخشیده  و وارد بازارهای جهانی صنعت فیلم و سریال گردد.  نمودار زیر تراز مالی حاصل از فروش سریال‌های ترک می‌باشد که بر حسب دلار برآورد شده است. ترکیه بیشتر محصولات خود را در کشورهای خاورمیانه، آسیا شرقی و اروپای شرقی و در بیش از 80 کشور به فروش می‌رساند، برآورد می‌شود تعداد مخاطبین خارجی سریال‌های ترک بیش از 500 میلیون نفر باشد. فروش سریال‌های ترک در کشورهای خارجی در سال 2015 بالغ بر 250 میلیون دلار می‌باشد.

    صنعت فیلم و سینما

    صنعت سینما و فیلم‌های سینمایی ترکیه نیز همچون بخش‌های دیگر با پیشرفت قابل توجهی در سال‌های اخیر همراه بوده است. حمایت از دانشکده‌های هنر و نیز حمایت از بخش خصوصی را می‌توان از جمله عوامل پیشرفت کیفی آثار سینمایی در ترکیه دانست.

    به همت بخش خصوصی مستقل سینماهای این کشور در سال‌های اخیر کاملاً دگرگون و با آخرین ابزارهای روز دنیا مدرنیزه شده‌اند که این خود نقش بسزایی در ترغیب مردم به سوی سینما دارد. حتی در شهرهای بسیار کوچک نیز تعداد سینماهای مدرن افزایش‌یافته است. برای مثال در شهر ارزروم تعداد سالن  های سینما در حال حاضر 14 سالن  می‌باشد. که در سال آینده این تعداد به گفته مسئولین  به بیش از 20 سالن خواهد رسید.

    در سال 2015 تعداد کل بینندگان سینما در ترکیه نزدیک 60 میلیون نفر بوده است که درآمدی بالغ 670 میلیون لیر ترک را برای این بخش رقم زده است.  تعداد فیلم‌های نمایش داده شده درسال 2015 بیش از  529 فیلم است. که در جدول زیر سیر تغییرات در بخش سینما در طول 10 سال گذشته نشان داده شده است که چگونه با شیب تندی در حال پیشرفت بوده است.

    مقایسه تغییرات در تولید و عرضه فیلم در 10 سال گذشته سینمای ترکیه

    سال  تعداد کل بینندگان  تغییر نسبت به مدت مشابه سال گذشته  جمع درآمد حاصله  تغییرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته  تعداد فیلم‌های نمایش داده شده در سال شرکت‌های عرضه‌کننده معتبر فیلم در ترکیه نیز در جدول زیر به تفکیک ارائه شده است  ، شرکت " مارس داغیتیم" با 58 فیلم در سال 2015 بیشترین تعداد عرضه فیلم را در ترکیه داشته است.

    تعداد کل سالن  های سینما در ترکیه در حال حاضر بیش از 2200 می‌باشد.  که از این تعداد بیش از 60 درصد متعلق به بخش خصوصی می‌باشد. ترکیه به بیش از 20 کشور جهان فیلم‌های سینمایی خود را می‌فروشد که درآمدی بالغ بر 100 میلیون دلار  برای کشورش به ارمغان آورده است.

    تعداد کل سالن  های سینما در ترکیه در حال حاضر بیش از 2200 سالن می‌باشد.  که از این تعداد بیش از 60 درصد متعلق به بخش خصوصی می‌باشد. ترکیه به بیش از 20 کشور جهان فیلم‌های سینمایی خود را می‌فروشد که درآمدی بالغ بر 100 میلیون دلار  برای کشورش به ارمغان آورده است.

    نتیجه:

    موارد زیر را می‌توان از جمله عوامل تأثیرگذار در صنعت سینمای کشور ترکیه دانست

    - آموزش حرفه‌ای و دانشگاهی
    - بخش خصوصی حرفه‌ای و تأثیر گذار
    - تبلیغات حامی صنعت سینما
    - تعداد سالن سینما
    - مدرنیزه شدن سالن‌های سینما
    - قیمت بلیط متناسب با درآمد اقشار مختلف
    - تولید کیفی و بروز فیلم
    - حمایت دولت از بخش خصوصی در حوزه سینما
    - داشتن متولی مشخص در حوزه سینما

    وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران – ارزروم

    این سایت صرفا مطالب مرتبط با کارآفرینی را جمع آوری نموده و به هیچ وجه در پی تایید و یا رد محتوای آنها نیست.
    برچسب ها :صنعت تبلیغات