اخبار تازه

پربازدید ها

    کد خبر ۸۴۵ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۸

    خوان‌هایی که فعالان تولید در سمنان برای صادرات کالا باید از آن بگذرند

    یک فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان، با بیان این‌که عمده واحدهای تولیدی و صنعتی این استان در زمره واحدهای صنعتی کوچک و متوسط قرار دارند، گفت: واحدهای صنعتی و تولیدی این استان برخلاف واحدهای بزرگ، ظرفیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش بازاریابی و شناسایی بازارهای هدف را ندارند.

    یک فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان، با بیان این‌که عمده واحدهای تولیدی و صنعتی این استان در زمره واحدهای صنعتی کوچک و متوسط قرار دارند، گفت: واحدهای صنعتی و تولیدی این استان برخلاف واحدهای بزرگ، ظرفیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش بازاریابی و شناسایی بازارهای هدف را ندارند.

    به گزارش پایگاه خبری استارتاپ های ایران به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، «سهراب حکیم‌زاده» در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان که با حضور استاندار سمنان برگزار شد، بین واحدهای صنعتی این استان و شمار کارت‌های بازرگانی تناسبی وجود ندارد، اظهار کرد: حدود 2000 واحد صنعتی در این استان فعالیت دارند و این درحالی است که شمار کارت‌های بازرگانی صادر شده در استان سمنان کمی بیش از 200 کارت بازرگانی است.

    صنایع سمنان، توان و ظرفیت‌های لازم برای شناسایی بازارهای جهانی را ندارند

    وی، با اشاره به لزوم بازاریابی برای صادرات تولیدات صنعتی استان، خاطرنشان کرد: عمده واحدهای تولیدی استان سمنان از توانایی‌های لازم برای شناسایی بازارهای هدف خارجی برخوردار نیستند و از این‌رو در این بخش نیازمند حمایت‌های بخش دولتی هستند.

    این فعال اقتصادی، با برشمردن برخی نیازمندی‌های واحدهای تولیدی در این استان، تصریح کرد: واحدهای صنعتی این استان برای حضور موثرتر در بازارهای جهانی نخست نیازمند آموزش هستند.

    حکیم‌زاده، کمک برای حضور در بازارهای جهانی را دیگر نیازمندی واحدهای تولیدی این استان ارزیابی کرد و گفت: واحدهای صنعتی سمنان برای شناخت بیشتر از بازارهای هدف نیازمند کمک بخش دولتی یا واحدهای تولیدی بزرگ هستند. هم‌چنین کمک به ارتقاء کیفی تولیدات و بسته‌بندی در تراز بازارهای جهانی از دیگر نیازمندی‌های واحدهای تولیدی و صنعتی در استان سمنان است.

    تعدد مجوزها برای صادرات کالا

    این تولیدکننده سمنانی، نیاز به اخذ مجوز از دستگاه های متعدد برای صادرات را از دیگر موانع پیش پای فعالان تولید این استان برشمرد و افزود: اگر چه ممکن است فرآیند صادرات از طریق گمرکات سمنان تسهیل شود اما گاه صادرات کالا نیازمند مجوزهای لازم از دستگاه هایی مانند جهاد کشاورزی، اداره بهداشت، استاندارد و... است و این دستگاه‌ها ممکن است روند صادرات کالاها را در این استان به تأخیر بیندازند.

    وی نزدیکی به پایتخت را یکی از عوامل موثر در عدم استقبال تجار و فعالان تولید برای صادرات و واردات از طریق پایانه گمرکی این استان اعلام و خاطرنشان کرد: نزدیکی استان سمنان به پایتخت سبب شده تا بیشتر شرکت‌های فعال در این استان، دفاتر مالی و بازرگانی خود را به استان تهران ببرند، از این‌رو این واحدها همه فرآیند مربوط به صادرات و واردات را نیز در تهران انجام می‌دهند.

    هزینه حمل و نقل زمینی در استان سمنان بیشتر از دیگر استان‌هاست

    حکیم‌زاده، نرخ زیاد حمل و نقل جاده‌ای در این استان را از دیگر موانع موثر در کاهش صادرات ارزیابی و خاطرنشان کرد: هزینه حمل و نقل زمینی در استان سمنان بیشتر از دیگر استان‌هاست.

    عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان، با انتقاد از عدم شفافیت در اعداد و ارقام و آمار ارایه شده از سوی دستگاه‌ها، تصریح کرد: اعداد ثبت‌شده در بارنامه‌ها اعداد قطعی و نهایی نیستند.

    وی ادامه داد: متأسفانه در استان سمنان یک سیستم حمل و نقل واحد وجود ندارد و همین در ترغیب فعالان اقتصادی به کار اقتصادی و از جمله صادرات کالا از طریق گمرک این استان، اثرگذار است.

    این فعال اقتصادی، تعدد تعرفه را دیگر معضل صادرات در سمنان خواند، گفت: چرا باید قیمت کالایی مثل گچ با یک تعرفه و کالاهای دیگر با تعرفه‌ای دیگر محاسبه شود.

    عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان، با بیان این‌که صادرات یک موضوع یک‌بخشی نیست، افزود: اگر می‌خواهیم تولیدات صنعتی استان و صادرات غیرنفتی کشور توسعه یابد باید علاوه بر گمرک دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط و از جمله استانداری، استاندارد و تحقیقات صنعتی، دستگاه‌های نظارتی و دیگر دستگاه‌های مرتبط با صادرات در تعامل و هماهنگی با هم برای حمایت از صادرات استان به‌میدان بیایند.

    وی، با بیان این‌که گمرک استان، امکانات ویژه‌ای برای تسهیل در صادرات ایجاد کرده است، به راه‌اندازی سامانه‌های اینترنتی در این گمرک اشاره کرد و گفت: گاهی این سامانه‌ها قطع یا غیرقابل دسترس می‌شوند، از این‌رو به‌نظر می‌رسد تا مادامی که زیرساخت‌های مطمئنی در این بخش بوجود نیامده، بهتر است در کنار استفاده از این سامانه‌های اینترنتی از روش‌های دستی و سنتی نیز استفاده شود.

    انتهای پیام

    این سایت صرفا مطالب مرتبط با کارآفرینی را جمع آوری نموده و به هیچ وجه در پی تایید و یا رد محتوای آنها نیست.
    برچسب ها :بازاریابی