اخبار تازه

پربازدید ها

    کد خبر ۸۰۹ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۶

    گردشگری افسار گسیخته و اثرات منفی آن بر فرهنگ

    رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان گفت: صنعت گردشگری افسار گسیخته و بدون آموزش اثرات منفی زیادی بر فرهنگ دارد.

    رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان گفت: صنعت گردشگری افسار گسیخته و بدون آموزش اثرات منفی زیادی بر فرهنگ دارد.

    به گزارش پایگاه خبری استارتاپ های ایران به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران در راستای ساماندهی شبکه نخبگان حوزه تخصصی گردشگری و انتقال راهکارهای آن‌ها به تصمیم‌گیران، مجموعه نشست‌های بررسی چشم‌انداز صنعت گردشگری در کشور را با هدف بهره‌گیری از تخصص نخبگان این عرصه طراحی کرده است.

    در این سلسله نشست‌ها تلاش می‌شود تا تأثیرات متغیرهای مستقل چهارگانه اقتصاد، فرهنگ، امنیت و سیاست بر حوزه گردشگری به‌صورت موردی و مسأله‌محورانه به بحث گذاشته شود و نتایج و مباحث هر یک از نشست‌ها به‌صورت گزارش مستقل به اطلاع مدیران، مسئولان و علاقه‌مندان برسد.

    نخستین نشست از این سلسله نشست‌ها با محوریت «اثر متقابل فرهنگ و گردشگری» با حضور «آوات مکاری»، رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان و «جاهده تکیه خواه» کارشناس حوزه پژوهش جهاد دانشگاهی استان در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان برگزار شد.

    به گزارش پایگاه خبری استارتاپ های ایران به نقل از ایسنا، رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان در ابتدای این نشست، با تأکید بر این‌که دانش خبری و رسانه‌ها تأثیر زیادی بر توسعه صنعت گردشگری در جوامع دارند، گفت: وجود دیدگاه تخصصی بر شکل‌گیری و توسعه صنعت گردشگری در جامعه‌ای که این صنعت هنوز به‌طور کامل شکل نگرفته بسیار مهم است.

    آوات مکاری، سفر کمتر از 24 ساعت و بیشتر از آن با هدف لذت بردن و دیدن جاهای مختلف با خصوصیات متفاوت را تعریف ساده‌ی گردشگری برشمرد و افزود: فرهنگ و گردشگری اثرات متقابل زیادی برهم دارند که می‌تواند هم مثبت و هم منفی باشد.

    وی با اشاره به این‌که «متفاوت بودن» در بحث گردشگری امری مهم و تعیین‌کننده است که به جاذبه تبدیل می‌شود، خطرنشان کرد: خوشبختانه این عامل مهم در کردستان کاملاً مشهود بوده و این استان به‌واسطه داشتن مردمی پویا و سر زنده که به زیستن در زمان حال اهمیت داده و برون‌گرا هستند جنبه بسیار متفاوتی در گردشگری کشور دارد.

    رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان، فرهنگ را عاملی بسیار مهم و تأثیرگذار در گردشگری پایدار دانست و گفت: فرهنگی که در چارچوب آموزش باشد هیچ وقت از بین نمی‌رود.

    برنامه‌ریزی درست و آموزش، اساس گردشگری پایدار است

    مکاری، برنامه‌ریزی درست و آموزش را اصل و اساس گردشگری پایدار دانست و گفت: تورها در راستای احیا و حفظ آیین ها، سنن و مراسم ما نقش و اهمیت بسزایی دارند بر همین اساس باید الگوهای رفتاری را در قالب برنامه‌های آموزشی تدوین و به جامعه میزبان و گردشگر نیز انتقال دهیم.

    وی با تعریف واژه اکوتوریسم و اهمیت آن در صنعت گردشگری، ادامه داد: «بوم گردشگری» سفری مسئولانه به مناطق طبیعی است که در آن محیط‌زیست حفظ و بر رفاه مردم محلی تأکید می‌شود.

    رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان، تصریح کرد: در «بوم گردشگری» که پایه و اساس توسعه گردشگری است یک مکان با معماری خاص و بر اساس ایده و خلاقیت به یک جاذبه تبدیل می‌شود.

    وی با اشاره به اهمیت آشنایی گردشگر با فرهنگ اقامت‌گاه و نقش سیاست‌گذاری دولت در این راستا، گفت: سیاست‌گذاری بومی و نقش آموزش در این عرصه تأثیرگذار است.

    مکاری ادامه داد: احترام جامعه میزبان برای گردشگر مهم است و بر همین اساس باید کوشید که این امر را از طریق آموزش در صنعت گردشگری نهادینه کرد.

    وی هم‌چنین نقش تورگردان با راهنمای محلی را در این راستا مهم دانست و گفت: در گردشگری برنامه‌ریزی شده و آموزشی نتایج مهم و مثبتی به‌دست آمده است که ما نیز باید بکوشیم به این سمت برویم، چون جامعه‌های بدون برنامه‌ریزی و مدیریت آسیب‌پذیرترند.

    مکاری، در ادامه سخنان خود زنده و احیا شدن آئین‌ها و مراسم سنتی را بر اساس تقاضای گردشگران در منطقه مهم و یکی از اثرات مثبت اثرات متقابل فرهنگ و گردشگری دانست و افزود: در بوم گردشگری نیز خانه‌هایی با معماری و مصالح بومی ایجاد شده و در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد که این خود نیز موجب حفظ بافت قدیمی و بومی منطقه می‌شود.

    رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان در ادامه خاطرنشان کرد: صنعت گردشگری افسار گسیخته و بدون آموزش می‌تواند اثرات منفی زیادی بر فرهنگ داشته باشد.

    گردشگری یک صنعت فرابخشی است

    وی تصریح کرد: گردشگری یک صنعت فرابخشی است و از این‌رو پیشرفت و موفقیت آن در کشور مستلزم همکاری و همدلی همه دستگاه‌های مربوطه است.

    رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان با اشاراه به تشکیل و پایه‌گذاری ستاد تسهیلات سفر در این راستا گفت: این ستاد بسیاری از ارگان‌ها را در بر می‌گیرد.

    وی اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی را از وظایف مهم این ستاد دانست و گفت: آموزش و اطلاع‌رسانی از طریق چادرهای هلال‌احمر، صدا و سیما و رسانه‌ها می‌تواند نقش بسیار مهمی در رعایت و حفظ فرهنگ جامعه میزبان برای گردشگران داشته باشد.

    مکاری گفت: در مطالعات ملی کشوری، استان کردستان به‌عنوان استانی فرهنگی برگزیده شد، از این‌رو رسانه‌ها باید در راستای تقویت و برجسته‌سازی این مهم تلاش کنند و دستگاه‌های اجرایی نیز با همکاری یکدیگر جنبه‌ی عملی آن را بیشتر کنند.

    وی در ادامه با بیان این‌که تعریف تور در استان کردستان بسیار ضعیف است، افزود: باید سعی کنیم رویدادهای فرهنگی را به یک جدول زمان‌بندی شده تبدیل و آن را برای اجرا به تورهای گردشگری بدهیم.

    رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان هم‌چنین نقش سازمان‌های مردم نهاد را در این راستا نیز بسیار مهم و اثرگذار دانست و گفت: خوشبختانه شکل‌گیری این سازمان‌های گردشگری در جامعه و بین مردم ما خوب بوده و مورد توجه قرار گرفته است که این امر خود می‌تواند نقش مهمی در راستای توسعه و رشد گردشگری داشته باشد.

    وی گفت: نقش دانشجویان و دانشگاه‌ها نیز در راستای رشد و توسعه صنعت گردشگری بی‌بدیل و انکارناپذیر است و بنابراین دانشگاه‌های ما باید زمینه پرورش خلاقیت و ایده‌پردازی را برای دانشجویان فراهم کنند.

    آسیب‌شناسی گردشگری، موضوع بسیار خوبی برای پایان‌نامه‌های دانشجویی

    وی ادامه داد: آسیب‌شناسی گردشگری نیز می‌تواند موضوع بسیار خوبی برای پایان‌نامه‌های دانشجویان باشد به طوری که باید هم نتیجه علمی و هم عملی داشته باشد.

    مکاری، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چالش‌های گردشگری و راه‌های برطرف کردن آن در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: در سال‌ها و دولت‌های گذشته نگاه به گردشگری نگرشی منفی بوده است اما خوشبختانه در دولت یازدهم این دیدگاه مثبت بوده و رشد و توسعه گردشگری در کشور اهمیت یافته است.

    وی افزود: متأسفانه هم‌اکنون قوانین گردشگری ما عمیق و قابل اجرا نیست و نیازمند اصلاح و به روز شدن است.

    رئیس گروه توسعه گردشگری و بازاریابی معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان خاطرنشان کرد: تصویب آیین‌نامه‌های قابل اجرا مهم است و نباید به گونه‌ای باشد که به ضد قانون تبدیل شود.

    گردشگری و فرهنگ اثرات متقابل زیادی بر هم دارند

    «جاهده تکیه خواه»، کارشناس حوزه پژوهش جهاددانشگاهی استان کردستان نیز در این نشست با اشاره به این‌که گردشگری و فرهنگ می‌توانند اثرات متقابل زیادی برهم داشته باشند، گفت: گردشگری در بحث روابط بین‌الملل کاهش خصومت بین دولت‌ها در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را موجب می‌شود.

    وی با اشاره به اثرات مثبت گردشگری در سطح ملل، افزود: کاهش تضادهای فرهنگی در سطح کشور نیز از اثرات مثبت گردشگری بر فرهنگ است.

    این کارشناس حوزه پژوهش با اشاره به این‌که گردشگری و فرهنگ می‌توانند اثرات منفی نیز بر یکدیگر داشته باشند، تصریح کرد: گردشگری که بدون مدیریت و آموزش باشد می‌تواند موجب ناهنجاری‌های رفتاری در جامعه میزبان شود.

    وی تجاری‌سازی فرهنگ را یکی دیگر از اثرات منفی گردشگری بر فرهنگ دانست و گفت: تجاری‌سازی فرهنگ موجب می‌شود عوامل و فاکتورهای بومی منطقه مطابق رفتار مسافر و گردشگر تغییر یابد.

    آیین‌ها و مراسم سنتی خود را برجسته و تقویت کنیم

    تکیه‌خواه خاطرنشان کرد: بر همین اساس ما باید برای جلوگیری از این آسیب‌ها سعی کنیم آیین‌ها و مراسم‌ سنتی خود را برجسته و تقویت کنیم.

    وی افزود: ما باید روستاهای هدف گردشگری را به‌درستی شناسایی و تقویت کنیم و این می‌تواند یک راهکار برای برطرف کردن چالش‌های گردشگری باشد.

    تکیه‌خواه گفت: برای برطرف کردن چالش‌های گردشگری اولین راهکار که سایر راهکارها و راهبردها را تحت‌الشعاع خود قرار داده و قابلیت تعمیم به بخش راهبردهای اساسی برای توسعه گردشگری را هم دارا می‌باشد، بحث مدیریت است.

    وی استقرار سیستم مدیریتی نظامند باز، فراملی و برون‌گرا را اساسی‌ترین راهکار در بخش تقویت گردشگری، دانست تا این صنعت که امروزه در جهان از درآمدهای نفتی هم پیشی گرفته و رونق پیدا کند.

    کارشناس حوزه پژوهش جهاددانشگاهی استان کردستان با اشاره به این‌که گردشگری فرصتی برای توسعه فرهنگی است، گفت: فرهنگ یک جلوه از حیات اجتماعی بوده که در ارتباط انسان‌ها نهفته است. ارتباط انسان‌ها هر چقدر گسترده‌تر باشد فرصت آفرینش و ژرف یافتن فرهنگ بیشتر است.

    وی با تأکید بر این‌که گردشگری می‌تواند در همه زمینه‌ها بر یک کشور تأثیرگذار باشد، خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد باید بتوانند اثرات متقابل مردم و دولت را تقویت کنند.

    گفت‌و‌گو از «فرانک کیانپور»، ایسنا کردستان

    انتهای پیام

    این سایت صرفا مطالب مرتبط با کارآفرینی را جمع آوری نموده و به هیچ وجه در پی تایید و یا رد محتوای آنها نیست.
    برچسب ها :بازاریابی