اخبار تازه

پربازدید ها

    کد خبر ۷۸۸ انتشار : ۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۳۷

    نمایشگاه چاپ؛ پروژه ملی یا فروش بهاره و پاییزه؟

    بیست و دومین دوره نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی روز گذشته به کار خود پایان داد،‌ این دوره با وجود رونقی که در بخش حصور شرکت‌های خارجی دیده می‌شد،‌ ردپای مشکلات سابق و نواقص نیز هنوز پابرجا بود.

    به گزارش پایگاه خبری استارتاپ های ایران به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چاپ و بسته‌بندی روز گذشته به کار خود پایان داد‌، در این دوره نمایشگاه 750 شرکت داخلی و خارجی در 14 سالن حضور داشتند‌، از جمله نکات برجسته این دوره حضور شرکت هایدلبرگ پس از 30 سال در ایران بود که منجر به نمایش یکی از دستگاه‌های جدید این شرکت در نمایشگاه شد.

    اما نمایشگاه بیست و دوم چاپ با وجود اینکه نسبت به دوره‌های پیشین خود به سبب حضور شرکت هایدلبرگ یک گام رو به جلو بود،‌ هنوز از نواقص گذشته به شدت رنج می‌برد،‌ فلسفه برگزاری چنین نمایشگاه‌های صنعتی بیش از هر چیز به زمینه‌سازی برای توسعه صادرات و جذب بازدیدکنندگان تجاری باز می‌گردد،‌ همان‌طور که در یکی از مهمترین نمایشگاه‌های چاپ جهان یعنی نمایشگاه چاپ آلمان شاهد بازدید 300هزار نفری کشورهای دیگر هستیم‌ که فرصت‌های بی‌شماری را برای صادرات این کشور فراهم می‌کند.

    نمایشگاه چاپ چین و امارات نیز با وجود اینکه نمایشگاه‌هایی نوپا به شمار می‌روند، نیز امروز به جایگاهی تبدیل شده‌اند که در هر دوره هزاران نفر از فعالان صنعت چاپ دنیا از آن‌ها بازدید کرده و فرصت‌های شغلی جدیدی برای صاحبان این صنایع در کشورهای مبدأ به وجود می‌آید. اما نکته اینجاست که نمایشگاه چاپ و بسته بندی ایران پس از بیست و دو دوره برگزاری هنوز نتوانسته به یک نمایشگاه کاملا بین‌المللی تبدیل شده و بازدیدکنندگانی را از کشورهای مختلف به سوی خود جذب کند. البته این یکی از نواقصی است که نمایشگاه با آن دست به گریبان است.

    جلال ذکایی مدیرکل اسبق دفتر چاپ ارشاد در ارزیابی خود از بیست و دومین نمایشگاه چاپ و بسته بندی می‌گوید:‌ نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تنها نمایشگاهی است که در عرصه چاپ در ایران برگزار می‌شود‌، بنابراین حجم زیادی از غرفه‌گذاران در آن حضور پیدا می‌کنند،
    نکته دیگری که قابل مشاهده است، انتظار و امید فعالان چاپ است برای اینکه در سال آینده گشایشی در حوزه کسب و کار ایجاد شود‌، از همین رو برای اینکه در بازار رقابتی حضور داشته باشند، سعی می‌کنند نمایشگاه را از دست ندهند.

    ذکایی: فاجعه‌ای بزرگ در حال شکل‌گیری است

    وی ادامه داد:‌ حضور شرکت‌هایی که پس از سال‌ها عدم حضور احساس کرده‌اند، با برداشته شدن تحریم‌ها روزنه‌های امیدی پیدا شده تا با ایران وارد روابط تجاری شوند،‌ در نمایشگاه مثبت است،‌ البته در این دوره این حضور خیلی قابل توجه نبود،‌ به غیر از یکی دو شرکت که ماشین‌آلات عرضه کرده‌اند،‌ ما شاهد عرضه ماشین آلات شرکت‌های معروف دیگر نیستیم. که امیدوارم برای سال آینده بهتر شود.

    برخی شرکت‌ها تنها به طمع بازار ایران و سفارشات چاپی در نمایشگاه حضور می‌یابند

    ذکایی تصریح کرد:‌ به اعتقاد من فاجعه بزرگی در حال شکل‌گیری است، من مشخصاً و به صورت مصداقی می‌خواهم به حضور رقابی بازار چاپ ایران در این نمایشگاه اشاره کنم، برخی شرکت‌ها و کشورها مشخصا برای بازارهای ایران و سفارشات چاپی در این نمایشگاه حضور یافتند، برای نمونه ترکیه قریب به 700 متر در نمایشگاه غرفه گرفته بود‌، اما تنها یک شرکت دستگاه آورده بود و مابقی همه رقبای چاپخانه‌‌دارهای ایرانی بود که به شدت در حال درو کردن بازار ایران بودند،‌ به کرات با سفارش دهنده‌های ایرانی وارد مذاکره شدند.

    وی گفت: نکته‌ای که تعارض ایجاد می‌کند،‌ این است که  از یک طرف در مراسم افتتاحیه حداقل از طرف همه سخنرانان حجم واردات محصولات چاپی به عنوان یک آسیب مطرح می‌شود و همه دنبال راه کار هستند، اما در همین نمایشگاه ساز و کار لازم برای افزایش واردات چاپی کاملا قانونی ایجاد می‌شود.

    ذکایی گفت: به نظر می‌رسد،‌ آن‌چیزی که مدنظر مدیران نمایشگاه است،‌ افزایش کمی است تا کیفی‌، به نظر می‌رسد،‌ حجم فروش غرفه خیلی مهمتر است تا اینکه چه غرفه‌هایی به چه شرکتی و چه کشورهایی واگذار شود، در این نمایشگاه هیج یک از کمپانی‌های اروپایی به صورت مستقیم ورود نداشته و تکنولوژی عرضه نمی‌کنند، عمدتاً کشورها هم‌چون چین و ترکیه کاتالوگ و پوستر ماشین‌آلات خود را عرضه می‌کنند‌، در حالی که همین‌‌ها در نمایشگاه‌های کشورهای دیگر دستگاه‌ها و ماشین‌آلات را به نمایش می‌گذارند.

    شرکت‌های خارجی به بازار ایران اعتماد ندارند

    وی با اشاره به چرایی این موضوع گفت:‌ معمولا شرکت‌های خارجی به بازار ایران اعتماد ندارند که بخواهند سرمایه‌گذاری جدی داشته باشند،‌ قاعدتا نمایش ماشین آلات هزینه‌هایی از حمل، نصب و راه‌اندازی به همراه دارد‌، هم‌چنین اگر این ماشین‌الات فروخته نشود،‌ باید مرجوع شود. پس این شرکت‌ها زیر بار این هزینه‌ها نمی‌روند. اما در سایر کشورها از قبل بازاریابی می‌کنند و دستگاه‌های فروخته شده را عرضه می‌کنند.

    چرا نمایشگاه چاپ ایران در نمایشگاه‌های چاپ دنیا تبلیغ نمی‌شود؟

    این کارشناس چاپ افزود:‌ از طرف دیگر برگزارکنندگان سهل‌ترین و ساده‌ترین شیوه را برای جذب غرفه‌گذار خارجی پیدا می‌کنند،‌ با برخی رابطین که جذب کننده هستند ارتباط برقرار می‌کنند. هم‌چنین  هیچ اطلاع رسانی خارجی از این نمایشگاه در هیچ کدام از نمایشگاه‌های بین‌المللی نمی‌بینید، اولین کار این است که در کشورهای منطقه و در نمایشگاه های معادل غرفه داشته باشیم و نمایشگاه را معرفی کنیم، شروع کنیم به غرفه فروختن و جذب کسانی که حضور جدی دارند، حتی یک مورد هم ما نمی‌بینیم که نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران در نمایشگاه‌های کشورهای منطقه معرفی شود.

    رضایی: نمایشگاه چاپ امسال رونق بیشتری داشت

    رضا رضایی دبیر سابق مسابقات صنعت چاپ نیز در این زمینه می‌گوید:‌ نمایشگاه چاپ و بسته بندی امسال نسبت به سال گذشته شاهد حضور بیشتر شرکت کننده‌های خارجی بود،‌ غرفه‌هایی در اختیار شرکت‌های چینی بود و رونق بیشتری را می‌شد‌، دید‌، اما باید دید هدف از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در جهان چیست؟

    وی ادامه داد:‌ آیا هدف این بوده که شرکت‌های نمایشگاهی فضای وسیعی را اجاره دهد و برگزار‌کننده‌ها هم غرفه‌ها را واگذار کنند؟ اگر هدف این بوده نمایشگاه چاپ و بسته‌بتدی تهران بسیار عالی است، اما اگر نیت پروژه ملی است و باید به تبع برگزای چنین نمایشگاه‌هایی  بازدیدکنندگان تجاری از کشورهای همسایه داشته باشیم، خیلی موفق نبوده‌ایم.

    انتظار می‌رود،‌ نمایشگاه چاپ ایران حداقل 30 هزارد بازدیدکننده خارجی داشته باشد،‌ که تاکنون چنین نبوده است

    رضایی با اشاره به اینکه نمایشگاه چاپ آلمان تنها 300 هزار بازدید کننده از کشورهای دیگردارد،‌ گفت:‌ ما امروز باید پس از 22 دوره برگزاری حداقل 30 هزار نفر بازدید کننده از 10 کشور اطرافمان داشته باشیم، اما چنین نیست، با وجود اینکه غرفه‌ها به یورو با قیمت بسیار خوبی عرضه می‌شوند،‌ متاسفانه یکی از دلایل این امر عدم تبلیغ است،‌ حتی در صدا و سیما در شبکه‌های داخلی نمایشگاه تبلیغ نمی‌شود،‌ در حالی که نمایشگاه چاپ آلمان که نیازی هم به تبلیغ ندارد،‌ با تبلیغات وسیعی روبرو است.

    نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی نمایشگاه فروش بهاره و پاییزه نیست،‌ یک پروژه ملی است

    وی گفت:‌ نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی نمایشگاه فروش بهاره و پاییزه نیست،‌ یک پروژه ملی است، باید انگیزه لازم ایجاد شود تا برندهای معتبر در آن حضور پیدا کنند‌، برندهای معتبر زمانی که ببینند علاوه بر مشتریان ایرانی مشتریانی از کشورهای دیگر نیز خواهند داشت‌، به سهولت دستگاه‌های خود را عرضه خواهند کرد. ایران باید و می‌تواند قطب نمایشگاه‌های منطقه باشد‌، این حق ایران است که با سابقه 200 ساله صنعت چاپ بهترین نمایشگاه چاپ منطقه را داشته باشد.

    رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور محصولات چاپی در نمایشگاه گفت:‌ متاسفانه نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی با وجود اینکه با عنوان نمایشگاه ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی همراه است‌، اما تبدیل به نمایشگاه خدمات چاپ و بسته‌بندی شده است،‌ اکنون حضور کشورهایی مثل ترکیه و ارائه محصولات چاپی‌شان موجب شده این نمایشگاه به جای اینکه حافظ منافع ملی باشد‌، موجب می‌شود،‌ چاپخانه‌دارهای داخلی بازار موجود را نیز از دست بدهند.

    عابدین:‌ در خارج از کشور تبلیغات فراوانی داشتیم

    بابک عابدین مدیر امور بین‌الملل این دوره نمایشگاه اما معتقد است،‌ نمایشگاه با تبلیغات خوبی در خارج از ایران همراه بوده است،‌ به ویژه اینکه برگزارکنندگان برخی از نمایشگاه‌های خارجی از قبل همین تبلیغ‌ها برای همفکری و کمک به برگزرای نمایشگاهی بهتر دعوت شده بودند،‌ بنابراین ما از ماه‌ها قبل در خارج از کشور به تبلیغ نمایشگاه پرداخته بودیم.

    وی ادامه داد:  امسال در پی این تبلیغات درخواست‌های متعددی برای همکاری و واسپاری برخی بخش‌های نمایشگاهی داشتیم،‌ برای نمونه از ترکیه درخواست‌های متعدید برای پذیرش نمایندگی فروش غرفه‌های خارجی وجود داشت‌، از ایتالیا و چین نیز درخواست‌هایی داشتیم.

    عابدین با اشاره به انتقاد درباره اندک بودن بازدیدکننده‌های خارجی از نمایشگاه گفت:‌ مشکل اصلی در این زمینه تاریخ برگزاری نمایشگاه است که مقارن با تعطیلات سال جدید میلادی است،‌ این موضوع چند سالی است که در حال پیگیری است و ما برای این دوره توانستیم اندکی زمان را تغییر دهیم،‌ به نظر می‌رسد،‌ با تغییرات بیشتر در زمان برگزاری نمایشگاه این مشکل تا اندازه‌ای مرتفع شود.

    نمی‌توان مانع حضور ترکیه شد،‌ باید تعرفه‌های گمرکی را تعریف دقیقی کنیم

    رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ادامه داد:‌ اینکه برخی انتقاد می‌کنند،‌ نمایشگاه بازاری برای ترکیه شده تا سفارشات چاپی ایران را از آن خود کند‌، درست نیست،‌ چرا که در یک تجارت عادلانه نمی‌توان مانع حضور ترکیه شد،‌ کما اینکه ما خود نیز در نمایشگاه‌های چاپ دبی و ... پاوین ملی صنعت چاپ راه انداخته و محصولات چاپی خود را عرضه می‌کنیم،‌ اگر بخواهیم دست ترکیه را از بازار های چاپی ایران کوتاه کنیم باید تمهیدات دیگری بیاندیشیم.

    وی ادامه داد:‌ باید تمهیدات دگیری بیاندیشیم تا کیفیت کالا را برده و قیمت تمام شده را پایین بیاوریم که برای خریدار ایرانی صرف نداشته باشد از خارج وارد کند، هم‌چنین تمهیداتی در برابر واردات کالا داشته باشیم‌، تعرفه محصولات چاپی اکنون 30 درصد است،‌ اما کد تعرفه یا ارزیابی خاصی وجود ندارد،‌ که نشان دهد کالای وارده یک کتاب چاپ چهار رنگ است یا یک محصول دیگر،‌ ارزش افزوده کالاها به تفکیک مشخص نیست و این خود مشکلاتی را ایجاد کرده و حجم واردات را بی‌رویه کرده است.

    عابدین تصریح کرد:‌ بارها مطرح کرده‌ایم که عوراض گمرکی برای مواد اولیه چاپی در کشور باید کاهش یابد،‌ تا تولیدکننده داخلی بتواند محصولات خود را با قیمت پایین‌‌تری عرضه کند و در نهایت واردات کاهش یابد.

    بیست و دومین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی با وجود این مشکلات در این دوره یک گام رو به جلو برداشت و آن حضور برخی شرکت‌های خارجی بود. که به باور اغلب کارشناسان چاپ اندکی رونق را به همراه داشت،‌ اما انتظار می‌رود،‌ با پایان یافتن این دوره نمایشگاه مسئولان برگزارکننده به دنبال رفع نواقص و معایب نمایشگاه بوده و در تلاش بیشتر برای جذب شرکت‌های خارجی و فعالان عرصه چاپ در جهان باشند‌.

     

    این سایت صرفا مطالب مرتبط با کارآفرینی را جمع آوری نموده و به هیچ وجه در پی تایید و یا رد محتوای آنها نیست.
    برچسب ها :صنعت تبلیغات