اخبار تازه

پربازدید ها

    کد خبر ۶۴۴ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۳۶
    عضو هیئت علمی و دانشیار مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد:

    استراتژی توسعه کشاورزی باید در اولویت توسعه اقتصادی آذربایجان غربی قرار گیرد

    عضو هیئت علمی و دانشیار مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد گفت: استراتژی توسعه کشاورزی آذربایجان غربی باید در اولویت امور توسعه اقتصادی استان قرار گیرد.

    عضو هیئت علمی و دانشیار مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد گفت: استراتژی توسعه کشاورزی آذربایجان غربی باید در اولویت امور توسعه اقتصادی استان قرار گیرد.

    کمال‌الدین رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی اظهار کرد: به منظور توسعه صادرات و عرضه محصولات استان در بازارهای جهانی نیاز به برنامه‌های استراتژیک بازاریابی و فروش و همت بیشتر و برنامه‌ریزی عملیاتی دقیق و منطبق بر نیازها و علائق بازار مقصد و براساس توانایی و پتانسیل‌های موجود در کشاورزی و صنعت است.

    عضو هیئت علمی و دانشیار مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد گفت: با بیان اینکه براساس آمار اعلام شده برای میزان وزنی و پولی صادرات استان، آمار امیدوار کننده‌ای از صادرات صنایع تبدیلی در بازارهای جهانی وجود ندارد، افزود: اخیراً میزان صادرات از گمرکات استان به‌ لحاظ وزنی 20 درصد و به‌لحاظ ارزش پولی 15 درصد نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل کاهش داشته و این نشان از کمبود و وجود ضعف‌های عمده در بدنه و تصمیم‌گیری‌های کلان بلند مدت در زمینه توسعه بازارهای جهانی در گذشته داشته است.

    وی تصریح کرد: در جهت جامعه عمل پوشاندن به اهداف صادراتی به جای تمرکز صرف بر صادرات از طریق گمرکات باید از استراتژی‌های بازاریابی بینی‌المللی همچون اعطای امتیاز، فرنچایزینگ (شیوه‌ای جهت ورود به بازارهای خارجی)، شرکت در هیأت‌های اعزامی یا مشارکت در جلسات هیأت‌های تجاری در کشور، قرار داد مدیریتی، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، استفاده از ظرفیت‌های موجود در قوانین مناطق آزاد و ویژه در استان، استفاده بهینه از بازارچه‌های مرزی، تولید قراردادی، سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم (FDI)، سرمایه‌گذاری مشترک (Joint Ventures)، پیمان‌های استراتژیک (Strategic Alliance) است.

    رحمانی گفت: در سطح کشور براساس تکلیف قانون، تدوین سند راهبرد و سیاست‌های توسعه صنعتی به وزارت صنایع و معادن سابق از طرف مجلس شورای اسلامی بر اساس اجرای ماده یک قانون تمرکز امور صنعت و معدن مصوب سال 1379 مجلس شورای اسلامی مبنی بر تدوین استراتژی توسعه صنعتی کشور تکلیف شده بود.

    وی ادامه داد: این سند با همکاری و توسط اساتید و خبرگان دانشگاه صنعتی شریف تهیه و منتشر شد و اخیراً در راستای اصلاح، بازنگری و بروز رسانی آن برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت تدوین و به صورت کتاب ارائه شده است هر چند انتقادهایی بر این سند از لحاظ محتوایی وارد است.

    رحمانی تصریح کرد: باید عنوان کنیم برای پیشبرد اهداف عالیه در سطح استان نیز باید چنین اسنادی در سطح منطقه و استان تدوین شود و سرلوحه کار قرار گیرد، تدوین دو سند استراتژی توسعه صنعتی استان و استراتژی توسعه کشاورزی استان باید در اولویت امور توسعه اقتصادی استان قرار گیرد.

    این پژوهشگر مدیریت صنعتی گفت: یکی از اولین راهکارها برای توسعه اقتصادی و صنعتی پس از نقطه عطف تاریخی و پساتحریم سرعت و شتاب‌بخشی به سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی با حمایت و پشتیبانی از آن، بهره‌برداری از مقیاس اقتصادی تولید و ایجاد شرکت‌های بین‌المللی، اکتساب و انتقال تکنولوژی نوین از کشورهای پیشرفته، ایجاد خوشه‌های صنعتی بر اساس قابلیت‌ها و توانمندی‌های منطقه‌ای، ایجاد زنجیره تامین و تولید در منطقه است.

    وی ادامه داد: اگر در استان میوه به عنوان محصول استراتژیک به شمار می‌آید باید فقط به تازه خوری آن اکتفا نکرد و راه‌ها و شیوه‌های ایجاد ارزش افزوده از طریق تولید فرآورده‌ها جدید و بسته بندی و تولید محصولات ترکیبی و پوره‌ای تمرکز کرد یعنی صنایع مختلفی که میوه و کنسانتره می‌تواند به عنوان ماده اولیه آن مورد استفاده قرار گیرد را توسعه دهیم و با راه‌اندازی پروژه‌های مکمل به‌طور سیستمی سرعت صنعتی شدن را در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و بسته‌بندی شتاب بخشیده و موجب ارتقاء بهره‌وری و درآمد ملی و منطقه‌ای شویم.

    عضو هیئت علمی و دانشیار مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد تصریح کرد: نباید از آن غافل ماند این است که نباید علی‌رغم تولید و بسته بندی و فرآوری محصولات باغی، دامی و کشاورزی، نحوه فروش و بازاریابی آن فراموش شود کما اینکه تولید و فرآوری در بسیاری از مناطق صورت می‌گیرد ولی به دلایلی در مرحله فروش و عرضه آن به بازار مشکلات عدیده و بسیاری برای تولیدکنندگان بوجود می‌آید.

    رحمانی تصریح کرد: وجود ظرفیت مازاد و بلا استفاده در زمینه کشاورزی و صنعت و همچنین قابلیت‌های فراوان و در راستای یکدیگر نیز بدون داشتن استراتژی توسعه و راهکار اجرایی دقیق و مناسب نمی‌تواند صنعت و کشاورزی ما را به سرانجام برساند.

    وی گفت: آذربایجان غربی از لحاظ کشاورزی با تولید 5.6 درصد کل تولیدات کشاورزی کشور نقش مهم و راهبردی را در کشاورزی کشور دارد و محصولات تولید شده در این استان بیش از تقاضای استان و حتی منطقه است و این تولید مازاد خود زمینه‌ای را ایجاد کرده که بخش مرتبط با کشاورزی یعنی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی اهمیت ویژه‌ای را پیدا کند.

    این پژوهشگر مدیریت صنعتی گفت: استان آذربایجان‌غربی با توجه به برخورداری از منابع طبیعی، آب و هوای مساعد و متنوع و همچنین دارا بودن خاک غنی و حاصل خیز و همچنین با برخورداری از یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت با تولید 46 نوع محصول باغی و زراعی، در زمره آنها تولید سیب و انگور از جمله قطب‌های ارزشمند و دارای پتانسیل فوق‌العاده مناسب در زمینه کشاورزی در کشور به حساب می‌آید.

    رحمانی گفت: آذربایجان غربی با دارا بودن مزیت‌های نسبی خوبی همچون دسترسی سریع و وجود مواد اولیه برای صنعت همچون منابع طبیعی، تولید محصولات باغی و زراعی جهت صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، وجود سرمایه فکری و انسانی، همجواری استان با سه کشور آذربایجان، ترکیه و عراق، قرار داشتن در جاده مواصلاتی آسیا و اروپا، همچنین منابع طبیعی و معدنی غنی در زمره استان‌های با پتانسیل بسیار خوب در صنعت و معدن به شمار می‌آید اما این استعدادهای خدادای و پتانسیل‌های بالقوه آنچنان برای شکوفایی و بالفعل شدن در جهت پیشرفت منطقه‌ای راه نیافته‌اند.

    به فرا خور توسعه در بخش صنعت و کشاورزی بسترهای لازم جهت آموزش، بازاریابی و فرهنگ سازی فروش حرفه‌ای انجام شود.

    این پژوهشگر مدیریت صنعتی در پاسخ به سوال مبنی براینکه چه راهکاری را برای رفع مشکل فروش و بازاریابی محصولات استان ارائه می‌دهید؟ افزود: باید تقسیم بندی درستی از بازار هدف محصولات تولید شده در استان ترسیم و براساس آن هدف گذاری برای انتخاب بازار مناسب و میزان تصاحب آن بازار معین شده و محصول را براساس نیاز و خواسته‌های مشتریان بازار هدف آماده و یا فرآوری و بسته‌بندی کنیم.

    عضو هیئت علمی و دانشیار مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد ادامه داد: برای جلوگیری از توسعه نامتقارن نیاز است به فراخور توسعه در بخش صنعت و کشاورزی بسترهای لازم جهت آموزش بازاریابی و فرهنگ سازی فروش حرفه‌ای و تدوین قوانین حمایتی از بازاریابی بین‌المللی و صادرات انجام شود.

    رحمانی اظهار کرد: در بلندمدت و حضور پایدار در بازار باید به جایگاه یابی(Positioning) در بازار اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم. احصاء جایگاه مناسب برای محصولات استان در گرو تولید محصول با کیفیت مناسب، و قیمت مناسب و قابل رقابت با محصولات مشابه و حتی جایگزین است.

    وی ادامه داد: در این زمینه علاوه بر همت و اراده صنعتگران و کشاورزان عزیز، دولت و قانونگذارن باید حمایت ویژه‌ای را از کشاورزی صنعتی و آبیاری تحت فشار و قطره‌ای و صنایع با تکنولوژی نوین به‌عمل آورند.

    این پژوهشگر مدیریت صنعتی گفت: صنعتگران با چابک کردن تولید و کشاورزان با کاهش هزینه‌های تولید از طریق کشاورزی صنعتی، مزیت‌های بیشتر در زمینه عرضه محصول به بازارهای خارجی و هدف کسب کنند.

    علل تضعیف رابطه صنعت و دانشگاه عدم اعتماد و پذیرش همدیگر است

    وی گفت: بزرگ‌ترین مشکل حال حاضر کشور جدایی دانشگاه از صنعت و عدم بکارگیری دانش دانشگاهی در صنعت است و هر کدام مسیر خود را مستقل از دیگری و براساس اهداف خویش ادامه می‌دهند.

    رحمانی تصریح کرد: در اثر عدم وجود تعامل و رابطه بین دانشگاه، دانشگاه نیاز صنعت را به صورت کامل و جامع دریافت نکرده است و صنعت بدون درک درست و دقیق از دانش و فناوری روز به امید معجزه به راه خویش ادامه می‌دهد و نشانه‌های این عدم ارتباط را می‌توان در بروز مشکلات عدیده در صنایع مشاهده کرد.

    وی ادامه داد: متاسفانه هر روز بهره‌وری صنایع در اثر بروز نکردن فناوری و تکنولوژی ساخت و استفاده از روش‌های قدیمی تولید دچار ضررهای عمیقی می‌شود در حالی که صنعت و مالکان صنایع می‌توانست با کسب دانش از دانشگاه و مراکز تحقیقاتی صنعت خویش را به‌روزتر و کارآمدتر گرداند.

    عضو هیئت علمی و دانشیار مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد با بیان اینکه علل تضعیف رابطه صنعت و دانشگاه عدم اعتماد و پذیرش همدیگر است، تصریح کرد: تحصیل‌کردگان ما سرمایه ندارند و سرمایه‌داران ما از دانش و اطلاعات روز محروم هستند و از طرفی عدم اعتماد صنعتگر به دانشگاهی در اثر ریسک گریزی بیش از اندازه مالکان صنایع و پذیرش مدیریت‌های سنتی و منسوخ هر چند با بازده بسیار پایین و در بیشتر مواقع ضررده است و در نقطه مقابل دانشگاهیان نیز با عدم پذیرش شیوه‌های تولیدی و مدیریتی قدیمی در صنایع حاضر فاصله خود از صنایع را زیاد کردند.

    این پژوهشگر مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه برای تقویت رابطه بین دانشگاه و صنعت باید از الگوهای اجرای شده و موفق در کشورهای پیشرفته همچون فرانسه، آلمان، کره جنوبی و ژاپن الگوبرداری شود، افزود: در کشوری مثل فرانسه دانشگاه‌ها با استفاده از ارائه گرانت‌ها و اسکولارشیپ‌ها تحت حمایت مستقیم صنایع بوده و خود صنایع حتی بوجود آورنده دانشگاه خصوصی در کشور فرانسه هستند و در مقابل اکثر کارهای تحقیقاتی و آینده پژوهی آنها علاوه بر واحدهای R&D شرکت، در مراکز تحقیقاتی بصورت پایلوت و آزمایشگاهی تولید می‌شود و برای تولید انبوه به خطوط تولید در کارخانجات ارسال می گردد.

    وی ادامه داد: دانشجوی پرورش یافته در آن مراکز و در واقع بوجود آورنده همان فناوری در خود صنعت جذب می‌شود و این تفکر باعث شده علاوه بر همکاری و ارتباط بین صنعت و دانشگاه، مهندسان و تحصیل‌کردگان متناسب با نیاز صنعت پرورش داده شوند و از این طریق بر نامتقارنی در توسعه و ارتباط دانشگاه و صنعت فائق آمده‌اند.

    انتهای پیام

    این سایت صرفا مطالب مرتبط با کارآفرینی را جمع آوری نموده و به هیچ وجه در پی تایید و یا رد محتوای آنها نیست.
    برچسب ها :بازاریابی