اخبار تازه

پربازدید ها

    کد خبر ۶۱۶ انتشار : ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۶

    آموزش های کاربردی نیاز بازار کار

    زنجان - ایرنا - با توجه به وجود تعداد زیادی از جوانان به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار ارائه آموزش های کاربردی بر اساس نیاز بازار کار از سوی دستگاه های متولی ضروری به نظر می رسد.

    در جهان امروز رقابت با معانی مختلف تعریف می شود اما در این عرصه آنچه مشهود است اینکه کشورها بیشتر بر سر منابع و سرمایه ها با یکدیگر به رقابت می پردازند و در این میان کشورهایی موفق تر هستند که در امر آموزش افراد متخصص و کارآفرین پیشگام باشند.
    در واقع کارآفرینی لازمه توسعه اقتصادی بوده و افراد کارآفرینان باعث گردآوری پس اندازهای عمومی بی هدف و سرگردان جامعه شده و تشکیل سرمایه ها را بهبود می بخشند از سوی دیگر مشکلات بیکاری که ریشه بسیاری از مسایل اقتصادی و اجتماعی است را کاهش می دهند.
    قسمت اعظم فرهنگ کارآفرینی در جوامع کنونی متاثر از نهادینه شدن فرهنگ علم در جامعه است کارآفرینی مستلزم کشف یک نیاز اجتماعی است که به شناخت بافت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه وابسته است.
    شاید بتوان گفت مسائل فرهنگی از بزرگترین مشکلات پیش روی کارآفرینان بوه و در این میان دولت با تغییر فرهنگ ارزشی کشور می تواند زمینه مناسب برای کارآفرینی در جامعه را فراهم کند.
    مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان کارآفرینی را ویژگی بارز آموزش های مهارتی می خواند و می گوید: این آموزش ها از طریق دانش افزایی، باعث افزایش فرصت های ورود به بازار می شود.
    صیادی به تامین مهارت های خاص مورد نیاز صنعت و مهارت های عمومی بازار کار از طریق توسعه آموزش های مهارتی اشاره و اضافه می کند: به واسطه آموزش های مهارتی امکان بروز شدن برای افراد شاغلی که به دلیل تغییرات تکنولوژی دچار کاهش کارآیی شده اند فراهم می شود.
    هم اکنون 201 کارگاه شامل 116 کارگاه ثابت شهری، 201 واحد شهری، 10 کارگاه در سطح پادگان ها و 16 کارگاه در سطح زندان های استان زنجان برای ارائه آموزش های مهارتی فعال است.
    وی ادامه می دهد: ایجاد کارخانه های عریض و طویل به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیاز کارجویان باشد بلکه با ایجاد مشاغل خرد و تجمیع آن ها می توانیم زمینه اشتغال پایدار افراد را فراهم کنیم.
    مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان می گوید: توانمندسازی نیروی انسانی و فرهنگ سازی آموزش های مهارتی در دستور کار مراکز فنی و حرفه ای قرار دارد.
    صیادی تصریح می کند: این سازمان با رویکرد هر ایرانی یک مهارت، هر کارگاه یک آموزشگاه، هر خانه یک کارخانه، هر کارخانه یک مرکز آموزشی و هر مرکز آموزشی یک دانشگاه برای توانمندسازی نیروی بیکار به منظور اشتغالزایی و افزایش بهره وری و ایجاد اشتغال پایدار تلاش می کند.
    وی می افزاید: به واسطه آموزش های مهارتی امکان بروز شدن برای افراد شاغلی که به دلیل تغییرات تکنولوژی دچار کاهش کارآیی شده اند فراهم می شود.
    مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان می گوید: توجه به آموزش های کارآفرینی به موازات آموزش های مهارتی برای ایجاد اشتغال ضروری است.
    صیادی با اشاره به اینکه برای توانمندسازی افراد در جامعه شیوه و مدل های مختلفی جهت آموزش از جمله آموزش های بازار محور توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای در نظر گرفته شده است اضافه می کند: این نوع آموزش شامل آموزش، تولید، بازاریابی و فروش بوده و افراد با آموزش با بازاریابی و فروش آشنا و فاصله بین آموزش و اشتغال کم می شود.
    وی ترویج روحیه تعاون و همکاری و تولید بدون کارخانه در عرصه مشاغل کوچک و خرد را از مهمترین ویژگی های آموزش های بازار محور برمی شمرد.
    163 آموزشگاه دولتی و خصوصی فنی و حرفه ای در این استان فعال است که از این تعداد 13 مرکز آموزشی دولتی و 150 آموزشگاه خصوصی آزاد زیر نظر این اداره کل فعالیت می کنند.
    از این تعداد 20 آموزشگاه در حوزه برادران، 113 آموزشگاه در حوزه خواهران و 17 آموزشگاه به صورت دو منظوره آموزش های مهارتی را به علاقه مندان ارائه می دهند.
    مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان از مهارت آموزی به عنوان یکی از دغدغه های موجود در خصوص اشتغال نام برده و اظهارمی کند: نهادینه کردن فرهنگ مهارت آموزی برای اشتغالزایی و کارآفرینی در جامعه ضروری است چرا که با توانمند شدن افراد در بخش های مختلف مهارتی روند توسعه جامعه شتاب گرفته و رونق اقتصادی به بازار بر می گردد.
    صیادی یادآور می شود: درزمان حاضر بیش از 70 درصد آموزش ها به صورت نظری و کمتر از 30 درصد در حوزه عملی است.
    وی به وجود پنج کاردان به ازای هر کارشناس در جامعه توسعه یافته اشاره و اضافه می کند: در ایران به ازای هر سه کارشناس یک کاردان در بین مهارت آموختگان وجود دارد.
    مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان می گوید: ارتقای کیفی آموزش های منجر به اشتغال مورد نیاز بازار کار محوری ترین رویکرد این اداره کل است.
    معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری زنجان نیزبر لزوم کسب مهارت های فنی و حرفه ای از سوی جوانان برای اشتغال به کار تاکید می کند.
    عادل علیپور گام های برداشته شده از سوی دولت تدبیر و امید در راستای اشتغالزایی را مناسب ارزیابی و اظهار می کند: تجربه می تواند به عنوان محور فعالیت های فنی و حرفه ای قرار گیرد.
    وی رفع خلا در خصوص آموزش های مهارتی را مهمترین هنر فنی و حرفه ای عنوان می کند و می افزاید: تربیت نیروی متعهد و متخصص بسیار مهم بوده و نقش بسزایی در روند توسعه و پیشرفت کشور ایفا می کند.
    معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری زنجان به تغییر فرهنگ کار و اشتغال در کشور اشاره می کند و می گوید: در زمان حاضر فرهنگ مصرف گرایی در کشور حاکم شده و باید با اتخاذ تدابیر لازم زمینه برای احیای فرهنگ کار و فعالیت کارگاه های سنتی در جامعه فراهم شود.
    رئیس مرکز علمی و کاربردی فنی و حرفه ای استان زنجان نیز می گوید: عمده ترین دلیل بیکاری موجود در جامعه کمبود مهارت در عرصه صنعت و بازار کار است.
    علی ملکی هدف از ایجاد سازمان فنی و حرفه ای را تربیت نیروهای مهارتی و تکنسین برای توسعه و پویایی کشور عنوان می کند.
    وی با اشاره به معضل بیکاری در جامعه یادآور می شود: این امر ضرورت توجه به آموزش های مهارتی و فنی وحرفه ای را مضاعف می کند.
    رئیس مرکز علمی و کاربردی فنی و حرفه ای استان زنجان تعامل بیش از پیش مراکز علمی و کاربردی با مراکز فنی و حرفه ای برای تربیت نیروی متخصص را ضروری می داند.
    وی یادآورمی شود: درزمان حاضر مرکز علمی و کاربردی فنی و حرفه ای استان زنجان در پنج رشته مقطع کاردانی و دو رشته مقطع کارشناسی فعالیت می کند.
    7318/6085

    این سایت صرفا مطالب مرتبط با کارآفرینی را جمع آوری نموده و به هیچ وجه در پی تایید و یا رد محتوای آنها نیست.
    برچسب ها :کارآفرینی