اخبار تازه

پربازدید ها

    کد خبر ۵۸۰ انتشار : ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۸

    سه پایه شدن شاخه فنی و حرفه‌ای از سال آینده

    معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت ظرفیت سازی برای فضا،‌ تجهیزات و نیروی انسانی در شاخه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد و گفت:‌ از سال آینده شاخه فنی حرفه‌ای سه پایه می‌شود و جمعیت آن از 800 هزار به یک میلیون و 200 هزار دانش آموز افزایش می‌یابد.

    معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت ظرفیت سازی برای فضا،‌ تجهیزات و نیروی انسانی در شاخه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد و گفت:‌ از سال آینده شاخه فنی حرفه‌ای سه پایه می‌شود و جمعیت آن از 800 هزار به یک میلیون و 200 هزار دانش آموز افزایش می‌یابد.

    به گزارش پایگاه خبری استارتاپ های ایران به نقل از خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی زرافشان در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه سراسر کشور با بیان اینکه در چند سال اخیر با استقرار نظام 336 با چالش‌هایی مواجه شدیم و باید در زمینه استقرار کیفیت تلاش کنیم گفت:‌ اکنون چند سالی است که از استقرار پایه ششم در مقطع ابتدایی گذشته اما آیا همه چالش‌ها برطرف شده یا هنوز مقاطع ابتدایی درگیر تامین معلم هستند؟.

    وی ادامه داد: در سال 90 مرکز پژوهش‌های مجلس درباره ساختار 336 گزارشی منتشر کرد که در آن آمده است آموزش و پرورش باید تلاش کند تا چالش‌های ناشی از این ساختار را مدیریت و ساماندهی کند.

    معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هم اکنون نرخ پوشش تحصیلی در مقطع متوسطه اول 94 درصد و در مقطع متوسطه دوم 82 درصد است اظهار کرد:‌ با جذب افراد بازمانده از تحصیل این پوشش بیشتر می‌شود. روشهایی چون مدارس روستا مرکزی،‌ شبانه روزی، مراکز آموزش از راه دور، داوطلبان آزاد و همچنین با جذب کودکان بازمانده از تحصیل تلاش می‌کنیم تا عدالت آموزشی را در نقاط مختلف کشور برقرار کنیم.

    وی افزود: فهرست اسمی کودکان بازمانده را برای همه استانها ارسال کرده‌ایم. دیگر نشستن در مدرسه و دعوت به تحصیل کفایت نمی‌کند و باید خود آموزش و پرورش به دنبال دانش آموزان بازمانده برود و آنها را به مدرسه بازگرداند.

    وی در ادامه به موضوع کیفیت در آموزش و رشد دانش آموزان اشاره کرد و گفت:‌ در راهکار 6-6 سند تحول بنیادین ایجاد شبکه‌هایی از محیط‌های یادگیری، پژوهشسراها ، مراکز کارآفرینی و غیره مورد تاکید قرار گرفته است. انتظار ما این است که با ایجاد فرصت‌های جدید زمینه بروز استعدادهای دانش آموزان در نقاط مختلف کشور فراهم شود. اولین اقدام در این خصوص ایجاد پژوهش‌ سراهای دانش آموزی است. در حال حاضر بر حسب درجه بندی مناطق و شهرستان‌ها، پژوهش سراهایی داریم. در سطح درجه یک 59 منطقه آموزشی وجود دارد که همگی پژوهش سرا دارند. در سطح درجه دو 35 منطقه وجود دارد که همگی دارای پژوهش سرا هستند. در سطح درجه سه از 45 منطقه، 44 پژوهشسرا در سطح چهار از 57 منطقه 54 پژوهش سرا،‌ در سطح پنج در 134 منطقه 111 پژوهش سرا و در سطح شش از 391 منطقه 195 منطقه پژوهش‌سرا دارند.

    زرافشان با بیان اینکه در سال گذشته 94 پژوهش‌سرای جدید شناسه ملی دریافت کردند گفت: اکنون 494 پژوهش سرا با شناسه ملی داریم. در واقع بر حسب سیاست آموزش و پرورش توانستیم طی دو سال گذشته 200 پژوهشسرای جدید راه اندازی کنیم و امیدواریم طی دو سال باقیمانده از دولت تدبیر و امید بتوانیم 200 پژوهشسرای دیگر را نیز راه اندازی کنیم.

    وی مسابقات علمی را نیز فرصتی برای ارتقای کیفیت یادگیری دانش آموزان برشمرد و گفت: انتظار ما این است که آموزش و پرورش مناطق زمینه را برای ورود دانش آموزان به عرصه‌های خلاقیت، نوآوری، ابتکارات و اختیارات فراهم کند. امروز از دانش آموز صرفا انتظار فراگیری دانش نداریم بلکه انتظار ما خلاقیت و نوآوری است.

    معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت کیفیت بخشی به پایه نهم و دوره دوم متوسطه به خصوص شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تاکید کرد و گفت:‌ در همه برنامه‌هایی که دارید به پایه نهم و دوره دوم متوسطه اولویت ویژه قائل شوید.

    وی افزود: یکی دیگر از اصولی که برای ارتقای کیفیت آموزش بر دانش آموزان دنبال می‌کنیم کارآفرینی است. تنظیم و اجرای برنامه جامع کارآفرینی و مهارت آموزی در برنامه پنجم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است. امسال سال آخر برنامه پنجم توسعه است. از سال گذشته کارگروهی در این خصوص تشکیل و امسال نیز شورای سیاستگذاری کارآفرینی را تشکیل دادیم و برنامه‌های سال جدید را اعلام کردیم. بر این اساس برای بخشهای مختلف تکالیفی مشخص شده است.

    زرافشان در ادامه به ارتقای عملکرد یادگیری دانش آموزان نیز اشاره و عنوان کرد:‌ در حال حاضر بیش از 85 درصد دانش آموزان صرفا با سوابق تحصیلی در دانشگاه‌های پیام نور، آزاد و غیر انتفاعی ثبت نام می‌کنند. فرصت‌های تحصیلی در آینده بر اساس میانگین نمرات نهایی است و هر استانی که میانگین نمرات نهایی‌اش پایین تر باشد یعنی فرصت‌های تحصیلی در آنجا کمتر است.

    وی افزود: ماندگاری دانش آموزان در هر پایه منجر به اتلاف منابع می‌شود. هرقدر در ارتقای عملکرد دانش آموزان موفق تر عمل کنیم از منابعمان استفاده بهینه کرده‌ایم.

    معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به موضوع مدیریت و کیفیت نیز اشاره و عنوان کرد: اگر مدیریت کیفیت داشته باشد روی عملکرد دانش آموز و معلم نیز عمل می‌گذارد. در واقع مدیر عامل ارتقای کیفیت است. به همین خاطر برنامه تعالی مدیریت مدارس را طراحی و از سال گذشته اجرا کردیم.

    وی افزود: کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. ما با استقرار ساختار 336 با چالش ‌های جدید روبرو هستیم. از سال آینده 400 هزار دانش آموز به شاخه فنی و حرفه‌ای اضافه می‌شود زیرا این شاخه که تا کنون دو پایه بود، سه پایه خواهد شد و پوشش 800 هزار دانش آموزی‌اش به یک میلیون و 200 هزار افزایش می‌یابد. این در حالی است که در شاخه نظری با حذف پیش دانشگاهی و حذف پایه اول در دوره دوم متوسطه با یک میلیون کاهش دانش آموز روبرو می‌شویم. باید ظرفیت سازی برای فضا، تجهیزات و نیروی انسانی در شاخه فنی و حرفه‌ای مدنظر باشد.

    زرافشان افزود: طی جلساتی که داشته‌ایم قرار شده است تا توسعه فضای آموزشی ظرف چهار سال آینده به سمت توسعه هنرستان‌ها پیش برود. در واقع علاوه بر ساخت هنرستان‌های جدید، تکمیل هنرستان‌های نیمه تمام هم در سالهای پیش رو در اولویت است.

    وی با بیان اینکه آموزش همراه با تولید باید در هنرستان‌ها لحاظ شود گفت: در هنرستان‌های کشاورزی تجربه آموزش همراه با تولید را داشته ایم و در حال تعمیم این تجربه به رشته‌های دیگر هستیم. هدف ما تکمیل چرخه «آموزش،‌ تولید و فروش» است.

    زرافشان همچنین به آموزش خوداتکایی دانش آموزان در مدارس شبانه روزی نیز اشاره و عنوان کرد: باید تلاش کنیم دانش آموزانی که در مدارس شبانه روزی تحصیل می کنند پس از فارغ التحصیلی حداقل دو مهارت را فرا گرفته باشند تا بتوانند یک کار اقتصادی را شروع کنند.

    وی در پایان بر ضرورت مدیریت زمان در مدارس تاکید کرد و گفت: معلمان بعضا از حجم بالای کتابهای درسی گلایه دارند. باید گفت حجم کتابها متناسب است اما زمان در اختیار معلم اندک است. اگر آنرا آن طور که در برنامه درس ملی آمده است در اختیار معلم بگذاریم هیچ معلمی از کم بودن زمان تدریس گلایه نمی‌کند.

    وی خطاب به معاونان آموزش متوسطه گفت: مدارس را طوری سامان دهید که به تدریج زمان آموزش افزایش پیدا کند. هرچند سال گذشته این موضوع را مطرح کردیم اما برخی آنرا یک نوع تحمیل به معلم قلمداد کردند و گفتند کار معلم زیاد می‌شود در حالی که این گونه نیست و اکنون عکس این قضیه است و کاری که باید، انجام نمی شود.

    انتهای پیام

    این سایت صرفا مطالب مرتبط با کارآفرینی را جمع آوری نموده و به هیچ وجه در پی تایید و یا رد محتوای آنها نیست.
    برچسب ها :کارآفرینی