اخبار تازه

پربازدید ها

    کد خبر ۱۹۱۰ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۱۸

    تغییر رویکرد تالار نقره ای به سمت صادرات

    تهران- ایرنا- روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه بورس کالا در گفت و گو با حامد سلطانی نژاد با اشاره به روند فعالیت های بورس کالا، نوشت: تغییر رویکرد فعالیت ها در بورس کالا به سمت صادرات، هم اکنون در شرایطی در حال خودنمایی است که این نهاد مالی، پس از فائق آمدن بر بحران های بسیار، جایگاه خود را تثبیت کرده است.

    در این گفت و گو که در شماره یکشنبه 25 مهر 1395 خورشیدی با مدیرعامل بورس کالای ایران منتشر شد، آمده است: این موفقیت ها باعث شده است تا بدنه تصمیم سازی اقتصادی کشور، وظیفه جدیدی در بازارهای صادراتی را بر عهده بورس کالا قرار داده تا جایی که از این پس می توان پس از تامین نیاز بازارهای داخلی، چهره صادراتی کشور را از طریق آمارهای بورس کالا رهگیری کرد.
    بر اساس تبصره ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 37 قانون رفع موانع تولید، برای کالاهای پذیرش شده در بورس کالا، مازاد عرضه تنها براساس فرآیند عرضه و تقاضا کالا در رینگ داخلی بورس کالا تعیین می شود، به گونه ای که اگر پس از عرضه در سه نوبت متوالی به قیمت متناسب، تقاضا وجود نداشته باشد، مازاد عرضه احراز می شود. با توجه به این موارد در گفت وگویی با مدیرعامل بورس کالا، آینده بورس کالا را بر محوریت ساز و کارهای استاندارد بین المللی، لجستیک و بازارهای صادراتی مورد توجه و بررسی قرار دادیم. به نظر می رسد تغییر رویکرد بورس کالا به سمت بازارهای صادراتی، چهره ای جدید از این بازار را ترسیم کند.
    در ابتدای این گفت وگو دکتر حامد سلطانی نژاد به بررسی وضعیت معاملات در هفته گذشته پرداخت و گفت: با توجه به تعطیلی نیمی از هفته قبل و همچنین تجمیع عرضه ها در 3 روز ابتدایی هفته، باز هم شاهد بودیم که حجم معاملات وضعیت مطلوبی داشته همچنین ثبات نسبی قیمت ها نیز تجربه شد تا جایی که جهش قیمتی محدود بوده و حجم عرضه و تقاضا به نسبت گذشته، به یکدیگر نزدیک تر شد که نشانه ای قطعی از آرامش و ثبات بازار به شمار می رود. این وضعیت همچنین نشان دهنده تضارب منطقی عرضه و تقاضا محسوب می شود که می تواند بخش های تولید کننده بالادستی و پایین دستی را در مسیر تقویت زنجیره ارزش و افزایش حجم تولید یاری کند.
    وی در ادامه افزود: تجربه هفته های اخیر نشان می دهد که در آستانه ورود به روزهای سرد سال، وضعیت کلی بازار به سمت ثبات پیش می رود. البته این شرایط منطقی که خود می تواند دورنمای مطلوب معاملاتی در بورس کالا را ترسیم کند نیاز به حمایت خواهد داشت. تجربه های جهانی نشان داده است که بخش لجستیک همچون حمل و نقل، انبارداری یا نظارت و بازرسی بر کیفیت و کمیت کالاها، می تواند فضای بهتری را برای نیل به اهداف بورس کالا ایجاد کند؛ رخدادی که در بسیاری از کشورها و بازارهای مهم در جهان تجربه شده است.
    درخصوص لجستیک، نقش انبارداری حداقل در بازار داخلی کشورمان با محوریت بورس کالا برجسته تر است، زیرا حداقل خروجی آن عرضه مستمر کالای موجود از انبار بوده که از یکسو فضا برای برخی بازارسازی ها را محدود ساخته و از سوی دیگر، خریدار می تواند به وجود کالای قابل عرضه، مطمئن باشد. سلطانی نژاد درخصوص برنامه صادراتی بورس کالای ایران گفت: برنامه سازمان بورس کالای ایران در حوزه صادرات حضور در بازارهای جهانی از طریق سازو کار انبارهاست.
    وی افزود: در این راستا و برای پیشبرد این هدف یک سایت تعریف کردیم و اطلاعیه عرضه ها را همچون عرضه هایی که در بورس کالا معرفی می کنیم در این سایت با قیمت و مقدار اطلاع رسانی کردیم. هدف ما از این کار این است که بازارها را به سمت خود جذب کنیم. وی ادامه داد: اطلاع رسانی در بازارهای خارجی نمی تواند مانند بازارهای داخلی باشد به همین دلیل از سیستم های بازاریابی هوشمند که استفاده از این نوع سیستم ها در جهان متداول است استفاده کردیم.
    وی افزود: وقتی اطلاعیه عرضه روی سایت هایی که در این سیستم طراحی شدند قرار می گیرد، از طریق این سامانه به کلیه متقاضیان بالقوه کالاها ایمیل زده می شود و آنها در جریان کار قرار می گیرند. مدیر عامل بورس کالا ادامه داد: همین اتفاق را می توان در بعدی وسیع تر و گسترده تر بررسی کرد به این صورت که بورس کالای ایران اطلاعات را برای تعداد زیادی مصرف کننده می فرستد؛ اما اعمال این عملکرد نیازمند الزاماتی است. به طور مثال باید مشخص کنیم چه مقدار از این کالا موجود است یا در چه تاریخ هایی قرار است تولید شود یا در قالب چه قرار دادی عرضه شود؟
    سلطانی نژاد اظهار کرد: اما مساله ای که در این میان وجود دارد این است که برای تکمیل این زنجیره باید سیستم بانکی هم بتواند به درستی به وظایف خود عمل کند و در شرایط فعلی بانک ها به عنوان حلقه مفقوده کشور ما محسوب می شوند. در سیستم بانکی وقتی کسی بخواهد وارد معاملات نقدی شود باید درصدی از معامله را پیش پرداخت کند و کارگزار وارد میدان بازی شود اما وقتی سیستم بانکی نباشد عملیات در همین جا قطع می شود و ناکام می ماند. به همین علت ما برای پیشبرد این راهبرد با بانک های خارجی وارد مذاکره شدیم.
    بانک های ایرانی هم می توانند از پس این کار برآیند اما مشکلی که در این میان درخصوص همکاری با این بانک ها وجود دارد این است که بعد از بحران 8-2007 تغییراتی در بانکداری جهانی اتفاق افتاد و باعث شد بانک های ایرانی با ادبیات بانک های خارجی آن طور که باید و شاید آشنا نباشند و نتوانند کار را پیش ببرند. در این میان نکته دیگر این است که بانک های انتخابی باید بانک های بزرگی باشند تا همه بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند و بتوانند جا به جایی پول را به راحتی انجام دهند. علاوه بر این موضوع وقتی افتتاح حسابی از طریق مصرف کنندگان در بانک های خارجی استارت می خورد می تواند از همان حساب برای تمامی معاملات استفاده کند و این امتیاز مثبت دیگر در شرایط فعلی است. سلطانی نژاد افزود: زمانی بورس کالا می تواند ادعا کند زیر ساخت فراهم کرده که در هلدینگ صادراتی این سازمان مبادلات با دلار و یورو انجام پذیرد و روی سیستم تصمیم نظارت داشته باشد. وی در ادامه به بازاریابی در کشورهای خارجی اشاره کرد و افزود: در بازارهای داخلی می توان با رایزنی، تولید کنندگان را ملزم به عرضه در بورس کالا کرد اما در بازارهای خارجی بازاریابی یکی از مهم ترین اهرم های حرکت است. با مطالعات انجام شده می توان گفت بعد از کشور عراق به عنوان یکی از بزرگ ترین شریک تجاری، بازارهای شرق آسیا و یکی از اروپایی هم بازارهای خوبی برای برخی کالاهای ما هستند.
    مدیر عامل بورس کالای ایران می گوید: البته این در حالی است که برای هر کالا بازار خاص وجود دارد و شاید جز عراق بازاری برای تمام کالاهای ما وجود نداشته باشد. در شرایطی هستیم که با استفاده از همین سیستم هوشمند باید بازاریابی دقیق صورت گیرد و ببینیم تقاضا از کدام سمت می آید و طبق همان بستر را فراهم کنیم و بر اساس آن فعالیتمان را شکل دهیم. وی در نهایت افزود: برای کارکردن در عرصه های بین المللی و جهانی باید از شیوه های بین المللی و جهانی استفاده کرد و نمی توان کار را به شیوه های سنتی پیش برد، اما باید زیر ساخت های مناسب ایجاد کرد تا بتوان در رسیدن به اهداف و طی کردن مسیر موفق عمل کرد.
    *منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
    **گروه اطلاع رسانی**9128**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه

    این سایت صرفا مطالب مرتبط با کارآفرینی را جمع آوری نموده و به هیچ وجه در پی تایید و یا رد محتوای آنها نیست.
    برچسب ها :بازاریابی