اخبار تازه

پربازدید ها

    کد خبر ۱۸۷۴ انتشار : ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۶
    در گفتگو با مهر تشریح شد؛

    نظارت جدی بر بسته‌های گردشگری/ روال فعلی آژانس‌ها حرفه‌ای نیست

    مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری گفت: می‌خواهیم توراپراتورها بسته سفر را تعریف و اجرا کنند و دفاتر خدمات مسافرتی دیگر هم برای همین بسته بازاریابی و ثبت نام انجام دهند.

    ولی تیموری نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی،‌ درباره نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی به خبرنگار مهر گفت: رویکرد جدیدی در حوزه دفاتر خدمات مسافرتی اتخاذ شده است. معمولا متقاضیان به ادارات کل میراث فرهنگی استان‌ها مراجعه می‌کنند و مجوز بند «ب» می‌گیرند. آنها با این مجوز، در حوزه تور ورودی یا خروجی، داخلی یا خارجی و... کار می‌کنند مبنای صدور مجوزها نیز آیین نامه‌ای است که در سال ۱۳۸۰ در دولت مصوب شده است.

    وی ادامه داد: تنها در ایران است که افراد با یک مجوز همه کار می‌کنند حرف ما این است که در هیچ جای دنیا این طور نیست. اما در ایران توراپراتور دفاتر مسافرتی پکیج تعریف می‌کنند و اجزای بسته سفر را از ارائه‌کنندگان می‌خرند و کد خود را روی بسته سفر می‌زنند. وقتی بسته آماده شد؛ دفاتر خدمات مسافرتی آن را می‌فروشند و برای بسته‌های آماده، بازاریابی و ثبت نام انجام می‌دهند و کمیسیون خودشان را از آژانس تعریف کننده بسته سفر می‌گیرند. الان ما توراپرتور نداریم بلکه همه خودشان بسته تعریف کرده و آن را می فروشند.

     تیموری ادامه داد: عید امسال شاهد بودیم آژانسی در هند بسته سفر را به چندین آژانس ایرانی فروخت و همه پولش را نیز گرفت، آژانس ایرانی هم پول و سودش را به دست آورده بود اما این بسته سفر ۷ دست چرخیده و در نهایت فروخته شده بود. یعنی وقتی این بسته سفر به دست مسافر می‌رسد با قیمت متفاوت‌تری فروخته می‌شود.

    وی افزود: ضمن اینکه آژانس آخری به مسافر اعلام می‌کند که این بسته سفر اوست و همان تور را نیز اجرا می‌کند. اما در حین اجرا به مشکل برمی‌خورد. مسافر می‌گوید که من هتل ۵ ستاره خواستم ولی به من هتل ۳ ستاره دادند. هتلدار در پاسخ به اعتراض مسافر اعلام می‌کند که آژانس طرف قرارداد با مسافر را نمی‌شناسد چون با آژانس اولیه قرارداد بسته است. ضمن اینکه آن آژانس بدهی هم به من دارد! همین می‌شود که مسافر در کوچه پس کوچه‌های کشورهای دیگر سرگردان می‌ماند.

    تیموری بیان کرد: بحث ما این است که روال موجود حرفه‌ای نیست. بنابراین رویکرد ما این است که توراپراتورها بسته‌های سفر را آماده کنند و کد خود را روی آن بسته بزنند و آژانس‌های مسافرتی تنها برای آن بسته‌ها بازاریابی و تبلیغات کرده و ثبت نام انجام دهند ولی در نهایت اجرای تور به دست تور اپراتور باشد و مسافر تنها با آن توراپراتور کار کند این اتفاق موجب می‌شود که به جای نظارت بر ۴ هزار آژانس که برخی از آنها غیرمجاز هم هستند، کافی است روی ۱۰۰ توراپراتور معتبر نظارت کنیم. روند موجود یک طرح قدیمی است که تغییر در آن نیازمند بررسی‌های بیشتر و نظرخواهی از فعالان این حوزه است.

    این سایت صرفا مطالب مرتبط با کارآفرینی را جمع آوری نموده و به هیچ وجه در پی تایید و یا رد محتوای آنها نیست.
    برچسب ها :بازاریابی