اخبار تازه

پربازدید ها

    کد خبر ۱۶۸۶ انتشار : ۲ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۱۳
    در نشستی با مسئولان مطرح شد:

    دغدغه‌های فعالان صنایع دستی در «شهر جهانی سنگ‌های قیمتی»

    تولید و صادرکنندگان سنگ‌های قیمتی به طرح مشکلات خود با معاون و مدیران صنایع دستی کشور پرداختند و از نبود آمار درست در زمینه صادرات، نبود تبلیغات و حمایت کافی و... در این زمینه گفتند.

    به گزارش پایگاه خبری استارتاپ های ایران به نقل از خبرنگار مهر، در حاشیه جشن «مشهد؛ شهر جهانی سنگ‌های قیمتی» که پایان هفته گذشته در مشهد مقدس برگزار شد، جمعی از صادرکنندگان، تولیدکنندگان و هنرمندان این شهر در یک نشست خودمانی به طرح مسایل و مشکلات خود با معاون صنایع دستی کشور و مدیران کل این معاونت پرداختند.

    تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی در این جلسه از نیاز خود به ساخت یک برج تجاری در مشهد خبر دادند و گفتند: مشهد و به طور کل، استان خراسان رضوی، پیشینه طولانی در زمینه تولید و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی دارند، بنابراین خوب است یک برج تجاری ساخته و فروشگاه‌ها در یک ساختمان و مرکز تجاری واحد جمع شوند.

    فروشگاه‌های صنایع دستی از مالیات معاف شوند

    از دیگر مواردی که به آن اشاره شد، ارزش‌گذاری سنگ‌های قیمتی بود که از نگاه فعالان این حوزه بهتر است در خود مشهد انجام شود. معافیت از مالیات هم یکی دیگر از مسایلی بود که به آن پرداخته شد. چراکه هنوز فروشگاه‌های صنایع دستی، از پرداخت مالیات معاف نیستند.

    بیمه، تبلیغات و فرآیند و قوانین اعطای مجوز نیز از دیگر موارد طرح شده از سوی تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی در این نشست بود.

    برای مثال یکی از تولیدکنندکان گفت: هر کارگاه فقط می‌تواند یک مجوز داشته باشد. به این معنی که اگر من یک واحد تولیدی دارم دیگر نمی‌توانم «پشتیبان» هم باشم و از ۵۰ نفر بخواهم در خانه‌های خود کار کنند و حاصل فعالیت خود را در اختیار من بگذارند و دستمزد بگیرند.

    تولیدکنندگان صنایع دستی می‌توانند دو مجوز بگیرند

    فریدون میرزالو، مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع‌دستی در پاسخ به مساله‌ای که درباره اعطای مجوزها مطرح شده بود، گفت: عنوان مجوزی که برای مشاغل خانگی صادر می‌شود، «پشتیبان» است. شما به عنوان پشتیبان می‌توانید به کسانی که زیرمجموعه شما فعالیت می‌کنند، کارت بدهید. البته اگر بخواهید دو مجوز بگیرید هم می‌توانید و برای این کار شرایطی فراهم شده اما باید از یک سری ضوابط پیروی کنید.

    بازاریابی مساله دیگری بود که در این جلسه به آن پرداخته شد. هنرمندان به جدایی تولید از فروش اشاره کردند و گفتند: این دو مقوله، جدای از یکدیگر است. هنرمندان، وظیفه تولید را برعهده دارند اما بازاریابی و مخاطب سنجی برعهده آنان نیست. خوب است اگر معاونت صنایع دستی به پژوهش در زمینه بازاریابی و مخاطب سنجی رشته‌های مختلف صنایع دستی بپردازد.

    حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود. این‌که هنرمندان به خاطر بالا بودن هزینه‌ها نمی توانند در نمایشگاه‌های خارجی شرکت کنند و به این ترتیب فرصت شناخت مخاطب را از دست می‌دهند.

    اعطای وام و جذب اسپانسر، روشی برای حمایت از هنرمندان است

    پویا محمودیان، مدیرکل صادرات صنایع دستی کشور در پاسخ به چگونگی حمایت معاونت صنایع دستی از حضور در نمایشگاه‌های مختلف گفت: ما به مکانیسم‌های مختلف فکر کرده‌ایم. یکی از این راه‌ها، اعطای وام با بهره ۴ درصد به هنرمندان بود. یکی دیگر از این روش‌ها جذب اسپانسر برای کم کردن از هزینه‌ها و اختصاص یک سری غرفه‌های رایگان به استان‌های محروم کشور بود.

    مساله گمرک و تعرفه‌های گمرکی هم از دیگر مواردی مطرح شده در این جلسه بود. صادرکنندگان مطرح کردند که گرچه در مشهد گمرک تخصصی برای صادرات سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی راه اندازی شده اما هنوز آمار واقعی برای صادرات وجود ندارد و بسیاری ترجیح می‌دهند از صادرات چمدانی استفاده کنند.

    یک برج تجاری برای سنگ‌های قیمتی راه‌اندازی می‌شود

    بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی کشور در این جلسه از راه‌اندازی یک موزه و پارک ژئوتوریسم برای سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی خبر داد و گفت: ثبت مشهد در فهرست‌ شهرهای جهانی، یک رخداد است که باید به ساختار تبدیل شود. از این رو قرار است در این شهر موزه و پارک ژئوتوریسم و همچنین برجی برای فروش این‌گونه سنگ‌ها تولید شود.

    معاون صنایع‌دستی کشور در ادامه بیان کرد: نزدیک به ۴۰ درصد از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی دنیا در خراسان بزرگ تولید می‌شوند. انتظار می‌رود مشهد به مرکز تجارت و تولید منطقه تبدیل شود و تولید و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در افغانستان، تاجیکستان و کشورهای موجود در خراسان بزرگ را مدیریت کنند.

    معاون صنایع دستی کشور به راه‌اندازی یک برج تجاری در مشهد برای مدیریت امور تجاری در زمینه سنگ‌های قیمتی اشاره و بیان کرد: علاوه‌بر راه‌اندازی بورس سنگ‌های قیمتی در استان خراسان رضوی و همچنین یک برج تجاری در شهر مشهد، باید اختیارات گمرکی و بانکی نیز به استان تخصیص شود.

    همچنین قرار است معاونت صنایع‌دستی به هنرمندان برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی کمک و در زمینه تبلیغات، از آنان حمایت کند. علاوه‌بر این قرار است یک موزه و پارک ژئوتوریسم برای سنگ‌های قیمتی در مشهد راه‌اندازی شود.

    این سایت صرفا مطالب مرتبط با کارآفرینی را جمع آوری نموده و به هیچ وجه در پی تایید و یا رد محتوای آنها نیست.
    برچسب ها :بازاریابی