اخبار تازه

پربازدید ها

    کد خبر ۱۴۲۳ انتشار : ۳۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۷

    توسعه صادرات غیر نفتی در چهارمحال و بختیاری با تحقق اقتصاد مقاومتی

    شهرکرد- ایرنا- یکی از سیاست های مهم کشور در رسیدن به توسعه پایدار ،اقتصاد پویا و به خصوص تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در بخش توسعه صادرات غیر نفتی است.

    اتکا به صادرات نفت خام طی سال های اخیر یکی از ویژگی های اساسی اقتصاد کشور ایران بود که تحریم های اقتصادی و کاهش قیمت نفت خام، برنامه های اقتصادی کشور را با بحران روبه رو کرد.
    تاکید مقام معظم رهبری طی سال های گذشته مبنی بر برنامه ها و سیاست های اقتصاد مقاومتی و تحقق نیافتن درآمدهای پیش بینی شده دولت از محل صادرات نفت خام، برنامه ها و اهداف دولت را برای تامین درآمدهای اقتصادی کشور سمت صادرات غیر نفتی سوق داد.
    یک کارشناس اقتصادی چهارمحال و بختیاری معتقد است: بهترین راهکار برای ارتقاء شاخص های صادرات غیر نفتی، تولید کالاهای رقابت پذیر است.
    ملک محمد قربانپور گفت: کالاهای تولیدی باید در منطقه و بین الملل به جای وضعیت موجود دارای شاخص ها و موجودیت های رقابت پذیری باشد.
    به گفته وی، اگر کالاهای تولیدی نسبت به تولیدات بین الملل رقابتی باشد، در آن زمان مشتری کالاهای تولیدی بیشتر می شوند.
    قربانپور گفت: هزینه تمام شده کالای تولیدی شامل هزینه بهره وری، انرژی، حمل و نقل و نیروی انسانی باید کمتر از جنس رقیب باشد تا کالا در عرصه رقابت بتواند دوام داشته باشد و این امر باعث افزایش توسعه صادرات شود.
    به گفته وی، در راستای توسعه صادرات باید قوانین و مقررات زائد صادرات زدوده شود و قوانین مترقی به قوانین قبلی افزوده شود.
    مشاور استاندار چهارمحال و بختیاری در امور اجرایی و برنامه ریزی ادامه داد: در برنامه ریزی های توسعه صادرات باید به علاوه بر هم افزایی دانش صادراتی بر اهداف صادراتی دیگر استان ها و کشورهای منطقه توجه شود.
    قربانپور با بیان اینکه هم اینک در کشور صادر کننده با تولید کننده متفاوت است، گفت: تولیدکنندگان باید متناسب با نیاز متقاضی کالای خود را تولید کنند.
    به گفته وی، هم اینک شرایط جهان بازاریابی سنتی نیست و باید تولیدات سفارش محور باشد.
    وی ادامه داد: دولت مرکزی باید به استانها برای افزایش حجم و میزان مبادلات کالاها برای صادرات با هدف توسعه صادرات غیر نفتی اختیار دهد.
    معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، صادرات انواع کالا از استان طی سال گذشته را 85 میلیون دلار عنوان کرد.
    حسن شمسی پور اظهار کرد: سال گذشته 42 میلیون دلار کالا شامل ماشین آلات خط تولید واردات کالا وارد استان شد.
    به گفته وی با توجه به اینکه در چهارمحال و بختیاری گمرک فعال است تمامی صادرات انجام شده از استان، محصولات و تولیدات خود استان است.
    شمسی پور گفت: مطابق گزارش های انجام شده حدود هفت میلیون دلار کالای تولیدی استان نیز از دیگر گمرک های استان صادر شده است.
    وی تصریح کرد: مطابق سیاست های دولت در راستای ارتقاء صادرات غیر نفتی در کشور، هدف صادراتی کالاهای غیرنفتی در چهارمحال و بختیاری برای امسال 100 میلیون دلار است.
    معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: با اعلام بسته حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی در کشور و پرداخت جوایز صادراتی به صادرکنندگان، امسال شاهد رونق و شکوفایی صادرات غیر نفتی خواهیم بود.
    شمسی پور گفت: برای مثال در بخش صادرات فرش اگر بازار فروش فرش چهارمحال و بختیاری در کشورهای آمریکا و آلمان بهبود یابد پیش بینی می شود امسال دو میلیون دلار صادرات فرش از استان انجام شود.
    وی کشورهای هدف صادرات کالاهای غیرنفتی چهارمحال و بختیاری را 27 کشور از جمله عراق، افغانستان، آذربایجان، ازبکستان، امارات متحده عربی،ترکمنستان، کویت، هندوستان، پاکستان، ترکیه و قرقیزستان صادر می شود.
    شمسی پور، انواع کالاهای صادراتی استان را شامل انواع لوازم خانگی، مغز بادام، مصنوعات پلاستیکی، لبنیات، ماهی قزل آلا، خوراک دام و طیور، مصنوعات فلزی، دانه های روغنی، کاشی، سرامیک، تراکتور، موکت، شکلات و ظروف چدنی برشمرد.
    وی، با بیان اینکه عمده صادرات کالاهای چهارمحال و بختیاری لوازم خانگی و کلینکر سیمان است تصریح کرد: باید بر روی قابلیت های صادراتی استان از جمله بادام و هلو بیشتر برنامه ریزی شود.
    وی ادامه داد: ورق خودرو چهارمحال و بختیاری از بهترین و با کیفیت ترین محصولات فولادی تولید شده در کشور است ولی به دلیل اینکه قیمت فولاد در کشور گران تر از خارج از کشور است نمی توان این محصول را صادر کرد.
    شمسی پور تصریح کرد: دولت باید ابزار حمایتی و تشویقی بیشتری با اهداف سیاست خارجی برای صادرکنندگان و صادرات کالاهای غیر نفتی کشور قرار دهد.
    وی تاکید کرد: با توجه به جمعیت استان چهارمحال و بختیاری و برنامه های دولت برای رونق تولید به خصوص در این استان، چهارمحال و بختیاری افق روشنی در توسعه صادرات غیر نفتی و رسیدن به اقتصاد پویا در پیش دارد.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز در این راستان گفت: صادرات کالا از چهارمحال و بختیاری صرفا از تولیدات واحدهای تولیدی است و این در حالیست که واحدهای تولیدی هم اینک با رکود مواجه شده اند.
    سید نعیم امامی در گفت وگو با گزارشگر ایرنا اظهار کرد: سهم چهارمحال و بختیاری در کشور از صادرات غیر نفتی نیم درصد است.
    به گفته وی با اجرای برنامه ها و سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال جاری برای رفع موانع تولید واحدهای تولیدی صادرات محور، صادرات کالا از چهارمحال و بختیاری امسال رونق می گیرد.
    امامی تصریح کرد: ثبت سفارش کالا با برند درخواستی توسط خود کشور درخواست کننده، از دیگر مشکلات صادرات کالا های ایرانی بود که امسال در ستاد اقتصاد مقاومتی این مشکل رفع شد.
    وی افزود: محموله کالایی در مرز عراق برای صادرات چندین روز معطل می شود که این موضوع معضل بزرگی برای استان محسوب می شود و هم اینک در حال رایزنی برای کاهش مدت انتظار محموله کالا در مرز عراق هستیم.
    امامی اظهار کرد: در صادرات کالاهای تولیدی در استان حلقه مفقوده ای وجود دارد که اتاق بازرگانی در این میان باید نقش قوی و پر رنگ تری داشته باشد.
    استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: وضعیت صادرات محصولات تولیدی استان رضایت بخش نیست که تعامل و هم افزایی مدیران در این بخش را می طلبد.
    قاسم سلیمانی دشتکی اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی، باید صادرات محصولات تولیدی استان به خارج از کشور افزایش یابد.
    وی ادامه داد: به همین منظور، تولیدکنندگان چهارمحال و بختیاری، بازاریابی جهانی را در اولویت فعالیت های اقتصادی خود قرار دهند.
    سلیمانی دشتکی با تاکید بر رفع موانع موجود در مسیر صادارات افزود: رفع مشکلات صادرات و عرضه محصولات تولیدی ایران به کشورهای مختلف جهان، باعث بهبود جایگاه اقتصادی کشور در دنیا می شود.
    یک مدرس دانشگاه و کارشناس اقتصادی گفت: برای ارتقاء صادرات غیر نفتی در استان باید زیرساخت های صادرات کالا در هر منطقه ای بهبود یابد که رفع قوانین صادراتی از مهم ترین آنهاست.
    صباح عباسی در گفت وگو با گزارشگر ایرنا افزود: اتاق بازرگانی، سازمان توسعه صادرات، گمرک، سازمان صنعت، معدن و تجارت مهم ترین دستگاه های تاثیر گذار بر صادرات هستند که هر کدام به فراخور فعالیت سازمان خود مشوق ها و اقدامات متنوعی برای توسعه صادرات غیرنفتی در دستور کارخود قرار داده اند.
    به گفته وی ،اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی مهم ترین نقش برای تقویت توسعه صادرات غیر نفتی را با اقدامات بازاریابی و شناخت بازار هدف، بزگزاری نمایشگاه خارجی، ایجاد تسهیلات برای تولیدات، رایزنی و توافق با هیات های تجاری برعهده دارد.
    این مدرس دانشگاه، با بیان اینکه دولت و به خصوص مسئولان در استان باید برای هزینه حمل و نقل صادرات کالا تسهیلاتی ارائه دهد، گفت: هزینه انرژی و دستمزد در تولید کالا در ایران نسبت به جهان کمتر است که این امر کمک بزرگی به تولید کنندگان و صادرکنندگان است.
    عباسی گفت: تولید کنندگان باید تولیدات خود را با تکنولوژی نوین، شاخص های کیفی و با رویکرد صادراتی تولید کنند تا سهم خود را در بازار جهانی ارتقاء دهند.
    وی، با بیان اینکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نباید فقط منتظر دولت بمانند بلکه باید نیروی کارگری خود را مهارت دهند تا کالای مرغوب تولید شود، گفت: تولید محصول باید مشتری مدار بوده و با تغییر در برند محصولات از تولید سنتی خودداری شود.
    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بسته بندی محصولات و رعایت استاندارد های جهانی در صادرات کالا موضوع مهمی است که اغلب در کشور برای صادرات کالا رعایت نمی شود.
    گزارش از نرگس کریمی دستگردی
    7361/2097
    گزارش از نرگس کریمی

    این سایت صرفا مطالب مرتبط با کارآفرینی را جمع آوری نموده و به هیچ وجه در پی تایید و یا رد محتوای آنها نیست.
    برچسب ها :بازاریابی