اخبار تازه

پربازدید ها

    کد خبر ۱۴۰۹ انتشار : ۳۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۰

    نگاه اقتصادی به برگزاری نمایشگاه ها

    تهران- ایرنا- روزنامه صمت درسر مقاله ای به قلم غلامرضا شجاع مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان کشور نوشت: تاثیر برگزاری نمایشگاه با تبلیغات گسترده در تمام فروشگاه ها، محل های تاریخی، فرودگاه، وسایل نقلیه شهری مانند مترو، اتوبوس، هتل ها در سطح شهر قابل رویت و مشهود است.

    در ادامه این سرمقاله که در شماره چهارشنبه 30 تیر منتشر شده است، می خوانیم: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته هدف از برگزاری نمایشگاه ها رونق اقتصادی است و بخش مهمی از هزینه های شهر نیز از محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی به دست می آید.
    نکته دیگر برگزاری همایش ها، کنفرانس ها و بازدید از کارخانه ها است که از سوی غرفه گذاران و مسئولان نمایشگاه ها انجام می شود. تعداد قابل توجهی از بازدیدکنندگان به ویژه خارجی ها از برگزاری این کنفرانس ها و همایش ها استفاده مفیدی می کنند. در مقایسه نمایشگاه صنعت چاپ کشورمان و دروپا، مشاهده می کنیم که در تمامی سالن های نمایشگاه دروپا ماشین آلات روز جهان چشم نوازی می کنند و در رویدادهای ما تعداد ماشین آلات روز جهان انگشت شمار است. حدود 300 هزار نفر؛ از نمایشگاه دروپای امسال بازدید کردند که اگر هر بازدیدکننده فقط 2000 یورو در زمان ورود و خروج به آلمان هزینه کرده باشد؛ (براساس آمار مسئولان دروپا حدود 30درصد بازدیدکنندگان یعنی 100هزار نفر خارجی بوده اند) مبلغی افزون بر 200 میلیون یورو به اقتصاد این کشور تزریق شده است.
    برگزاری نمایشگاه بین المللی می تواند تک تک افراد جامعه را به کار و اشتغال وادارد یا اینکه بر درآمد اقتصادی آنان تاثیر مثبت بگذارد. باتوجه به اینکه بیشتر کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بخشی از درآمدهای سالانه خود را از محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی تامین می کنند، چرا در کشور ما به این نکته مهم توجه لازم نمی شود؟ در کشور ما سالانه چندصد رویداد بین المللی اقتصادی، سیاسی، منطقه ای و دینی برگزار می شود، اما متاسفانه از نگاه های صنعتی هیچ خبری نیست. «سرگئی الکسیف»، رییس سازمان یوفی در بیانیه ای به مناسبت گرامیداشت روز صنعت نمایشگاهی گفته بود: با تشکر از اعلام آمادگی ده ها اتحادیه و همچنین صدها عضو یوفی، نمایشگاه ها، مدیران شرکت های نمایشگاهی، مجریان، کارشناسان و اشخاص، امروز هزاران شرکت نمایشگاهی در سراسر دنیا ارزش زیادی به این صنعت داده اند و در تلاش برای بهتر شدن نمایشگاه ها هستند. یوفی امیدوار است تمامی دست اندرکاران این صنعت را زیرچتر حمایت خود بیاورد. این روز، ابتکاری در صنعت نمایشگاهی به شمار می رود و می تواند جرقه ای برای رشد و تعالی شرکت های نمایشگاهی در سراسر جهان باشد تا هر روز شاهد افزایش تعداد اعضای یوفی باشیم. صنعت نمایشگاهی می تواند مراودات و مبادلات تجاری را بین تاجران و بازرگانان ایرانی و دیگر کشورهای هدف برقرار کند و تمامی فروشندگان کالاهای قابل صدور ایرانی در بخش های مختلف در این گونه نمایشگاه ها حضور داشته و با تاکید بر اهمیت نمایشگاه و همایش های تجاری در شناخت بیشتر توانمندی های بخش های مختلف تولید و امکانات کشور، در تامین نیازهای متقابل، صاحبان صنایع کشور را با حضور در نمایشگاه؛ بیش از پیش؛ با ظرفیت های صادرات و واردات کشورها آشنا کند. یکی از منابع درآمدی برگزاری نمایشگاه های تخصصی فروش بلیت ورودی است. امسال در دروپا قیمت بلیت به 65 یورو رسید و این درآمد باعث ارتقای کیفی نمایشگاه و ارائه سرویس های بهتر شد. چرا قیمت بلیت در کشور ما حدود یک یورو است؟ آیا هدف برگزارکنندگان نمایشگاه های ما برخلاف نمایشگاه های استاندارد، تنها ازدحام بازدیدکننده و سپس تبلیغات کاذب نیست؟
    از اهداف دیگر سازمان یوفی می توان به افزایش سطح دانش و آگاهی و ارتباط با مخاطبان، ذی نفعان و دست اندرکاران و بازدیدکنندگان نمایشگاه ها در تمام بخش های دولتی و غیردولتی اشاره کرد.
    براساس آمارهای ارائه شده به طور متوسط روزانه بیش از 80 نمایشگاه کوچک و بزرگ در سراسر جهان برگزار می شود که تاثیر بسزایی در اقتصاد و صنایع کشورها دارد و مهم ترین و اصلی ترین هدف آنها می تواند صادرات باشد. تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاهی در سراسر دنیا افزون بر 260 میلیون نفر در سال است که آماری حیرت آور است و اگر نمایشگاه به درستی برگزار شود، می تواند پیشرفت و رشد اقتصادی کشورها را به دنبال داشته باشد. در دنیا حدود 124 میلیون مترمربع نمایشگاه های داخلی و بین المللی برگزار می شود. همچنین آمار نشان می دهد در جهان حدود 700 هزار نفر فقط از طریق اشتغال در نمایشگاه ها امرار معاش می کنند و گردش مالی نمایشگاه ها از طریق غرفه داران و بازدیدکنندگان به رقمی افزون بر 100 هزار میلیون یورو می رسد. این ارقام سرسام آور می تواند تلنگری برای دست اندرکاران دولتی کشورمان باشد که صنایع ما می توانند با تکیه بر درآمدهای نمایشگاهی در بخش صادرات غیرنفتی به رونق اقتصاد کشور خدمات شایانی کنند.
    *منبع: روزنامه صمت،30 تیر 1395
    **گروه اطلاع رسانی **1893**2059**9131

    این سایت صرفا مطالب مرتبط با کارآفرینی را جمع آوری نموده و به هیچ وجه در پی تایید و یا رد محتوای آنها نیست.
    برچسب ها :صنعت تبلیغات