اخبار تازه

پربازدید ها

    کد خبر ۱۲۸۳ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۴

    چرخ صنعت چاپ و نشر البرز چگونه می چرخد؟

    کرج- ایرنا-دستیابی به گوهر گرانبهای توسعه فرهنگی نیازمند الزاماتی است که تامین آنها بر عهده متولیان امر فرهنگ کشور است و در این بین پویایی صنعت چاپ و نشر از ملزوماتی است که نقش آن در بالندگی فرهنگی غیرقابل چشم پوشی است.

    به گزارش پایگاه خبری استارتاپ های ایران به نقل از ایرنا، فعالیت در عرصه فرهنگ در همه زمینه های دینی، ادبی و هنری و تلاش برای اعتلای هر کدام از این بخش ها به طور قطع بدون داشتن صنعت چاپ و نشر پویا و به روز امکان پذیر نخواهد بود و رفع مشکلات این صنعت در حقیقت برداشتن گام بزرگی برای شکوفایی فرهنگ کشور محسوب می شود.
    عرصه فرهنگ همواره با اقتصاد کشورها متحول می شود و چگونگی فعالیت صنعت و چاپ نیز در این میان شاخصی برای ارزیابی تحولات فرهنگی و اقتصادی کشورها و معیاری برای سنجش توسعه به حساب می آید.
    چاپ و نشر باید در کنار یکدیگر قرار بگیرد، زیرا این دو مکمل یکدیگر هستند و باید در کنار هم به رشد و توسعه دست یابند.
    چاپ و نشر‌، بنیادی ‌ترین مبنا و اصلی‌ترین فعالیت برای زندگی فرهنگی ـ تمدنی است و پایه فرهنگی کشور‌ها است.
    بحران چاپ و نشر می‌تواند در دگرگونی های عصر اطلاعات و ارتباطات‌، به ویژه در کشورهای در حال توسعه و کشور ما وخیم‌تر شود‌.
    در کشور ما این دو صنعت با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند که مانع رسیدن آن به جایگاه واقعی خود می شوند.
    بر اساس بررسی های انجام شده گرانی کاغذ‌، فرآیند صدور مجوزها و پروانه‌های نشر‌، عدم بازاریابی اصولی‌ جزو موانع مهم توسعه این دو صنعت در ایران است که با تخصیص یارانه، ‌ تسهیل اخذ موافقت اصولی و مجوز‌ها‌، تشکیل اتحادیه و برگزا‌ری ‌دوره‌های تخصصی بازاریابی می‌توان مشکلات را بر طرف و زمینه‌ی توسعه این صنعت را در کشور را ایجاد کرد.
    خبرنگار ایرنا در استان البرز برای بررسی مشکلات این دو صنعت پای صحبت چند نفر از فعالان در این دو عرصه نشست.
    مسئول چاپخانه فردوسی یکی از مهمترین مشکلات در عرصه چاپ را گرانی کاغذ دانست و گفت: باید کاغذ را با قیمت آزاد خریداری کنیم و قیمت دلار هم هر روز در حال تغییر است.
    عباس قربانی نژاد افزود: از طرف دیگر اداره دارایی، مالیات ها را به موقع از ما می خواهد و همچنین ارزش افزوده بالا است، ولی ما نمی توانیم این ارزش افزوده را از مشتریان بگیریم و اگر بخواهیم این هزینه را از مشتریان دریافت کنیم آن ها برای کارهای چاپی به تهران می روند چون در آن جا این هزینه دریافت نمی شود.
    وی یکی دیگر از مشکلات را عدم تخصیص وام برای نوسازی ماشین های چاپ فرسوده دانست و اظهار داشت: اگر بانک ها وامی هم بدهند با درصد خیلی بالاست و برای ما بازپرداخت آن بسیار سنگین است.
    قربانی از دیگر مشکلات در این صنعت را فعالیت دفاتر فنی عنوان کرد و گفت: این دفاتر که کار فتوکپی و تکثیر را انجام می دهند به نوعی با چاپخانه ها در حال رقابت هستند و هیچ نظارتی بر روی فعالیت آن ها وجود ندارد.
    وی بیان داشت: اگر روند همین گونه پیش رود در آینده ای نزدیک بسیاری از چاپخانه های استان تعطیل می شوند.
    صاحب چاپخانه و کانون تبلیغاتی فرهان ترسیم نیز یکی از مشکلات را ورود بعضی از اتحادیه ها به عنوان صنف در این عرصه دانست و گفت: کانون های تبلیغاتی و چاپخانه ها بایستی مجوز فعالیت خود را ابتدا از فرهنگ و ارشاد اسلامی و سپس از صنعت معدن و تجارت دریافت کنند.
    محمدرضا شیبانی راد افزود: کانون ها علیرغم اینکه این دو مجوز را به صورت قانونی دریافت کرده اند ولی اتحادیه ای به نام چاپ، نشر، خطاط و نقاش جدیدا ادعای صدور مجوز کرده و به کانون ها و مراکز چاپ مراجعه می کند و تهدید می کنند که اگر از آن ها مجوز نگیریم، مرکز را پلمپ می کنند.
    وی اظهار داشت: ما سالانه عوارض مختلف برای شهرداری، مالیات، صنف، بیمه و... پرداخت می کنیم و برای این اتحادیه هم باید مبلغ زیادی پرداخت کنیم در حالیکه حیطه فعالیت ما هیچ ارتباطی با آن ها ندارد.
    وی گفت: پلمپ باید زمانی انجام شود که کار به صورت غیرقانونی و بدون مجوز انجام شود در حالیکه ما دو مجوز قانونی داریم و این اتحادیه تا کنون چند هم صنف ما را پلمپ کرده است.
    شیبانی راد با اشاره به اینکه بیشتر فعالیت و کارهای چاپی را در حیطه اداری انجام می دهند، افزود: برای انعقاد قرارداد و کارهای چاپی تبلیغی بیشتر سیستم رابطه ای شده است در غیر اینصورت در کارمان خلل ایجاد می شود.
    ناشر گردوی دانش نیز در خصوص مشکلات حوزه نشر گفت: یکی از بزرگترین مشکلات استان البرز در این حوزه این است که از ظرفیت های موجود در استان در حوزه نشر و چاپ استفاده نمی شود.
    سیدرضا چایچی افزود: این ظرفیت ها در استان ناشناخته و مغفول مانده و بیشتر نویسندگان و یا ادارات کارهای چاپی و نشر خود را به استان تهران و دیگر استان های همجوار می برند.
    وی اظهار داشت: بایستی مسئولین استانی قانونی را همچون بعضی از استان ها مثل خراسان رضوی و کردستان پیاده کنند تا از ظرفیت های داخل استان استفاده نشده نمی توانند به کارهای خود را به استان های دیگر ببرند.
    وی گفت: ادارات و نویسندگان استان کارهای خود را به تهران می برند و این در حالی است که ناشران و چاپخانه های استان بیکار هستند.
    ناشرگردوی دانش اضافه کرد: وضعیت کاری در این استان به حدی کم شده که من کارهای نشر را از دیگر استان ها می گیرم به طوریکه در 18 استان نمایندگی دارم.
    وی که یکی از ناشران برتر استان است، افزود: یکی از دلایل این مشکل این است که قبل از این زیرمجموعه تهران بودیم و هنوز ادارات، بانک ها و بسیاری از نویسندگان هنوز به همان روال کار می کنند.
    وی تصریح کرد: 90 درصد کارهای کرج در تهران انجام می شود به همین دلیل خیلی از چاپخانه ها در معرض تعطیلی قرار دارند.
    چایچی یکی از دلایل این مشکلات را نبود یک انجمن برای ناشران و یا چابخانه داران دانست تا پیگیر مسایل این حوزه باشند و گفت: اگر تمام کارهای نشر و چاپ استان در داخل استان انجام شود، نه تنها چاپخانه ی بیکار نداریم بلکه با کمبود چاپخانه مواجه می شویم.
    معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در خصوص وضعیت موجود در حوزه چاپ و نشر استان گفت: در استان البرز بیش از 100 چاپخانه فعال داریم و هر ساله برنامه هایی برای ارتقای این صنعت در استان برگزار می شود.
    محمد طاهری افزود: صدور مجوز، برگزاری جشنواره صنعت چاپ برای شناسایی ظرفیت های حوزه چاپ و معرفی آن ها و برگزاری کارگاه های آموزشی برای چاپخانه داران برای آشنایی با دستاوردهای نوین و به روز صنعت چاپ از جمله این فعالیت ها است.
    وی با اشاره به اینکه صنعت چاپ به دو بخش چاپخانه های عمومی و صنعتی تقسیم می شوند، اظهار داشت: بیشتر چاپخانه داران عمومی با مباحث روز این صنعت آشنا نیستند و نیاز است تا برای آشنایی با آن در کارگاه های آموزشی شرکت کنند.
    وی گفت: معمولا اکثر این واحدها از تمام ظرفیت هایشان استفاده نمی کنند که منجر می شود خیلی از کارهای چاپی به خارج از استان برود.
    وی یکی از مشکلات در حوزه چاپخانه های عمومی را قدیمی بودن دستگاه ها و ماشین آلات این واحدها عنوان کرد و افزود: به همین دلیل خیلی از مشتریان به سوی دفاتر فنی که دستگاه های جدید و به روز دارند و وقت کمتری را برای چاپ هدر می دهند، روانه می شوند.
    طاهری بیان داشت: در حوزه چاپخانه های صنعتی نیز همین مشکل را داریم و باید بازاریابی مناسب برای فعال سازی چاپ صنعتی انجام شود.
    وی یکی از راه های برون رفت از این معضل را استفاده از ظرفیت های کانون های تبلیغاتی استان دانست و افزود: این واحدها برای بازاریابی و جذب مشتری می توانند از بازاریابان کانون های تبلیغاتی استفاده کنند و یا حتی بازاریاب جذب کنند.
    معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت:
    استان البرز در حوزه چاپخانه های صنعتی از استان های پیشگام است ولی خیلی از واحدها و فعالان صنعتی استان کارهای چاپ بر روی بسته بندی هایشان را به کشورهای شمالی و ترکیه می برند.
    وی ادامه داد: این فعالان صنعتی علاوه بر اینکه ارز زیادی را از کشور خارج می کنند، از ظرفیت های دیگر استان ها نیز استفاده نمی کنند در حالیکه باید سخت گیری هایی بر سر این راه انجام شود.
    طاهری یکی از دلایل این امر را ناشناخته بودن این ظرفیت ها دانست و افزود: نیاز است تا چاپخانه داران داخلی حتی در خارج از کشور هم تبلیغات داشته باشند تا علاوه بر سوق دادن بازارهای خارجی به داخل، صنعت گران داخلی نیز از این ظرفیت ها آگاه شوند.
    وی گفت: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با برگزاری جشنواره های صنعت چاپ با دعوت از صنعت گران می تواند این ظرفیت ها را به آن ها معرفی کند.
    وی اظهار داشت: آسیب شناسی در این حوزه باید در حوزه مدیریت علمی و مدیریت کسب و کار اتفاق بیافتد.
    این مسئول همچنین در خصوص وضعیت حوزه نشر استان گفت: در البرز حدود 110 مرکز نشر وجود دارد که حدود 70 مرکز به صورت دائم فعال هستند و مابقی نیمه فعال هستند.
    وی افزود: در حوزه صنعت نشر در کشور جایگاه خیلی خوبی داریم به طوریکه رتبه ششم کشوری را در سال گذشته با حدود 801 عنوان کتاب کسب کردیم.
    طاهری بیان داشت: ناشران خوبی در تمام حوزه ها همچون آموزشی، کمک آموزشی، دانشگاهی، کودک و نوجوان، شعر و ادب، سیاسی ، اجتماعی و حقوق داریم ولی البرز به دلیل نزدیکی به دو استان تهران و قم خیلی از نویسندگان آثار خود را برای نشر به این دو استان می برند که یکی از آسیب های عمده به این بخش است.
    وی با اشاره به اینکه این مشکل روز به روز در حال کمتر شدن است، گفت: اگر این ظرفیت ها به نویسندگان استانی بیشتر شناسانده شوند، دیگر نویسندگان به خارج استان نمی روند و استان نیز رتبه بهتری را در حوزه نشر کسب می کند.
    معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به حمایت های انجام شده از ناشران استانی اشاره کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه های کتاب و اختصاص غرفه هایی برای ناشرین استانی از جمله این حمایت ها است.
    وی اظهار داشت: همچنین خرید حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشرین با 30 درصد تخفیف از دیگر این حمایت ها است که در کنار این حمایت، فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز هر ساله تعداد زیادی کتب از ناشرین استانی خریداری می کند.
    وی گفت: در سال گذشته حدود 400 میلیون ریال انواع عناوین کتب منتشره در استان از ناشرین خریداری شد.
    طاهری برگزاری جشنواره ناشر، نویسنده و کتاب برتر استان را از دیگر ظرفیت ها برای معرفی این بخش ها دانست.
    6156/1535

    این سایت صرفا مطالب مرتبط با کارآفرینی را جمع آوری نموده و به هیچ وجه در پی تایید و یا رد محتوای آنها نیست.