اخبار تازه

پربازدید ها

    کد خبر ۱۲۸۲ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۹
    نامه تولیدکنندگان لوازم خانگی به رئیس جمهور/

    صنعت لوازم خانگی را دریابید

    تولیدکنندگان لوازم خانگی با ارسال نامه ای به رئیس جمهور ضمن بیان سند راهبردی صنعت لوازم خانگی کشور خواستار رفع مشکلات این بخش شدند.

    به گزارش پایگاه خبری استارتاپ های ایران به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور به دنبال تعطیلی واحدهای تولیدی این بخش از جمله کارخانه ارج با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور درخواست های خود را برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی لوازم خانگی اعلام کردند.

    متن این نامه به شرح زیر است:


    جناب آقای دکتر روحانی
    ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

    با سلام و احترام

    همانگونه که مستحضرید؛ خبر تکان دهنده و بهت آور تعطیلی قدیمی ترین کارخانه تولید لوازم خانگی کشور در میان اخبار تلخ و شیرین رسانه ها، موجی از واکنش‌ها را در میان افکار عمومی برانگیخته است. نام‌های چون ارج وآزمایش برای بخش اعظم مردمان این کشور تداعی کننده خاطره‌های نوستالژیک و حس خوب مصرف کالای ایرانی است. هر چند این خبر برای افکار عمومی آنقدر تکان دهنده و دور از ذهن بود اما در نهایت مثل همه موج های خبری پس از فراز، فرود پیدا خواهدکرد و چه نیکو است که صاحبان فکر و تصمیم چون توده به جای سطحی‌نگری و درگیر شدن با حاشیه ها، به عمق موضوع وارد شوند و برای ممانعت از بروز این ماجرا در آینده چاره اندیشی کنند.

    ناگفته نماند که این رویداد برای صاحبان صنعت و متولیان امر، وقوعش بسیار محتمل و طبیعی بود، چرا که سال‌ها است تولیدکنندگان از تریبون های مختلف و نامه نگاری های متعدد با مسئولین امر، وقوع این دست حوادث را پیش بینی کرده و خواهان ورود فوری تصمیم گیران به مساله شده‌اند. انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی بیش از تمام جریان های درگیر با این موضوع، واقف است که حدوث چنین ماجراهای تلخ و دردآوری ریشه در بحران های عمیقی دارد که سبقه آن به سال‌های متمادی بر می گردد  و قطعاً بحران امروز مجموعه های مورد اشاره ریشه در مسائلی چون نحوه واگذاری،صلاحیت خریدار،سوء مدیریت، عدم سرمایه گذاری های جدید در بخش تحقیق و توسعه برای به روز کردن تولیدات و... دارد اما عوامل کلان و پیچیده تری در بروز این دست رویدادها موثر است که در صورت چشم پوشی سایر تولیدکنندگان لوازم خانگی این کشور را نیز درگیر خود خواهد کرد.

    نفوذ بلامنازع مافیای وارد کننده لوازم خانگی، که بیشترین سهم را در واردات کشور به خود اختصاص داده اند، چالش عظیمی را پیش روی تولید ملی نمایان ساخته و روز به روز بر عمق این فاجعه افزوده می شود. واردکنندگان با سوء استفاده از صنعت مونتاژ و کسب منافع حداکثری، با در اختیار گرفتن بیشترین و بهترین فضاهای تبلیغات شهری و رسانه ملی و شبکه های خارجی فارسی زبان در تمام لایه های و ارکان جامعه رخنه کرده و با صحنه سازی خطرناک و تشبیه سازی، برای بهره برداری از قوانین و آیین نامه ها، خود را به مسئولین تولید کننده معرفی می کنند. این در حالی است که همین گروه، در بازار به کسوت کالای خارجی با عقبه یک برند جهانی معتبر بازاریابی می کنند. آنها به جای خط تولید مبادرت به راه اندازی خطوط مونتاژ بدون عمق ساخت داخل کرده اند و به همین دلیل بسترهای لازم جهت انتقال تکنولوژی، ایجاد و گسترش واحدهای تحقیق و توسعه و به تبع آن ایجاد اشتغال پایدار و عمق ساخت داخل در کشور پدید نمی آید.

    جناب آقای رییس جمهور؛ ما با ورود سرمایه گذاران خارجی مخالفتی نداریم بلکه سخن بر سر انتقال دانش و فناوری  و ورود آنها به حوزه هایی است که سرمایه گذاری در آنها مغفول مانده یا ناکافی است. در صنعت لوازم خانگی که هزاران میلیارد سرمایه گذاری داخلی برای تجهیز و تکمیل خطوط مدرن تولیدی صورت پذیرفته و طبق آمار موثق تنها با یک شیفت کاری در سال، توان برآورده کردن بیش از نیاز بازار را دارند، هیچ منطقی ورود سرمایه گذاری جدید را در این حوزه توجیه نمی کند چرا که آنها به جای تقویت تولید داخلی در پی مونتاژ هستند. در شرایط فعلی کشور ما ورود سرمایه گذار خارجی زمانی ارزشمند و قابل دفاع می شود که با مشارکت تولید کننده داخلی در بخش های استراتژیکی چون،انتقال دانش فنی، تولید قطعات و توسعه صادرات همکاری داشته باشد. اما نکته جالب همین جا است که سود اغوا کننده واردات به ایران، مانع از هر تصمیم سازنده و توسعه بخشی برای این کمپانی های بین المللی می شود.

    امروز اگرچه ارج مانند گذشته فعال نیست، اما شرکت های بزرگ و مدرن تولیدکننده لوازم خانگی در نقاط مختلف کشور فعال هستند و در عرصه تولید با حجم بالای سرمایه گذاری ایستاده اند تا سهم کالای ایرانی در بازار را از برندهای وارداتی باز پس گیرند. در همین راستا کانون انجمن های تولیدکننده لوازم خانگی کشور در عملیاتی ترین و موثرترین گام ممکن،سند راهبردی و چشم انداز صنعت لوازم خانگی کشور را که با نظر وزیر محترم صنعت،معدن و تجارت و کارشناسان و صاحبنظران این عرصه تهیه و تنظیم شده، به پیوست تقدیم می دارد. لذا از آن مقام محترم خواهشمند است با توجه به نقش سایر دستگاه ها در پیاده سازی و عملیاتی ساختن این سند، دستورات شایسته را صادر فرمایند.

    سند راهبردی صنعت لوازم خانگی

    من بارها در سخنرانی های اول سال و غیر آن تکرار کردم الان هم به شما عرض می کنم: محصولات داخلی را مردم مصرف کنند؛ نروند دنبال این نشانه ها. حالا مد شده است بگویند " برند  " است برند فلان ؛ برند چیست! بروید سراغ تولیدات داخلی. آن چیزیهایی که مشابه داخلی دارد. متعصبانه و با تعصب تمام ملت ایران، خارجی آن رامصرف نکنند. این را من فقط برای یک عده ی خاص نمی گویم؛ خب، بله وقتی ما میگوییم  یک عده متدینین فوراً گوش می کنند حرف را پیغام هم می دهند فلان چیز را که خارجی است بخریم؟ فلان چیز را نخزیم؟ من فقط برای متدینین و افرادی که برای حرف ما حجیت شرعی قائلند، این را نمی گویم  من این حرف را برای هرکسی میگویم که به ایران علاقه مند است، به آینده ی کشور علاقه مند است، به فکر بچه های خودش است که بنا است فردا در این کشور زندگی کنند. شما مصنوعات خارجی را که مصرف می کنید، در واقع کمک می کنید به اینکه حجم آن بنگاه خارجی آن کارگر خارجی، آن سرمایه گذار خارجی، مدام بیشتر بشود و تولید داخلی ضربه بخورد، شکست بخورد. این را به همه یمردم، بخصوص آن کسانی که مصارف زیادی دارند{می گویم}؛ دولتی ها هم همین جور؛ دولتی ها هم در مصارف دولتی در اشیاء مصرفی ای که در ساختمانها، در چیزهای گونان مصرف می کنند حتماً ملاحظه کنند تولید داخلی را.

    مقام معظم رهبری (دامه ظله العالی)


    1- چشم‌انداز صنعت لوازم خانگی در افق 1404: 

    در راستای سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران درافق1404،ابلاغی مقام معظم رهبری (دامه ظله العالی)
    " دست یافتن به جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب ‌غربی با تأکید بر جنبش نرم‌ افزاری و تولید علم "
    صنعت لوازم خانگی به ‌عنوان الگوی پیشرو و مولد و موفق بخش خصوصی از طریق ایجاد توانمندی ها و قابلیت های علمی، فنی و ... می‌تواند در دستیابی به چشم‌انداز کشور ایفای نقش نماید. براین اساس چشم‌انداز صنعت لوازم خانگی  بشرح ذیل تعیین می‌شود:

    دستیابی به جایگاه دوم صنعت لوازم خانگی منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه دهم درجهان از طریق رقابت‌پذیری مبتنی بر توسعه فناوری

    راهبرد های دستیابی به چشم‌انداز فوق عبارتند از:


    «ما تا به کار ایرانی و سرمایه‌ی ایرانی احترام نگذاریم، تولید ملی شکل نمیگیرد؛ و اگر تولید ملی شکل نگرفت، استقلال اقتصادی این کشور تحقق پیدا نمیکند؛ و اگر استقلال اقتصادی یک جامعه‌ای تحقق پیدا نکرد - یعنی در مسئله‌ی اقتصاد نتوانست خودش تصمیم بگیرد و روی پای خود بایستد - استقلال سیاسی این کشور تحقق پیدا نمیکند؛ و اگر استقلال سیاسی یک جامعه‌ای تحقق پیدا نکرد، بقیه‌ی حرفها، جز حرف، چیز دیگری نیست. تا یک کشور اقتصاد خود را قوی نکند، پایدار نکند، متکی به خود نکند، مستقل نکند، نمیتواند از لحاظ سیاسی و فرهنگی و غیره تأثیرگذار باشد.» 1391/01/01 مقام معظم رهبری (دامه ظله العالی)

    • الزام ایجاد یک یا حد اکثر دو  برند ملی در صنعت لوازم خانگی با تأکید برصادرات
    • افزایش سطح کمی ،تنوع محصولی و کیفی محصولات تولید داخل جهت رسیدن به مقیاس اقتصادی تولید و توسعه اشتغال پایدار
    • حمایت و سرمایه گزاری  جهت انتقال ، ارتقا و بومی سازی تکنولوژی روز دنیا
    • شفاف سازی ، سامان دهی و نظام مندی واردات رسمی و غیر رسمی محصولات کامل (CBU) و قطعات نیمه منفصله (SKD) و منفصله کامل (CKD)
    • راه اندازی تخصصی ترین مرکز طراحی ، تحقیق و توسعه ، آزمون و خدمات مهندسی لوازم خانگی
    • ایجاد صنایع پیشرفته و تکمیلی قطعه سازی به منظور افزایش عمق ساخت داخل و ایجاد بستر لازم برای تقویت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی در این زمینه

    2- صنعت لوازم خانگی در افق 1404     

    2-1 بررسی بازار لوازم خانگی ایران


    اطلاعات بازار لوازم خانگی در پنچ گروه اصلی صوتی تصویری؛ یخچال و فریزر ؛ گروه شوینده ها، گروه محصولی گاز سوز وتاسیسات(اجاق گاز،کولرگازی،ابگرمکن و...)؛ لوازم خانگی کوچک(مایکروفر، جارو برقی ،آبمیوه گیری و...) بررسی شده است. منبع اصلی این اطلاعات ، گمرک ج ا ا ، شرکتهای تحقیقاتی و بازاریابی بین المللی معتبر، مرکز پژوهشهای مجلس جمهوری اسلامی ایران، آمارهای استنباطی و تحقیقات میدانی و... می باشد.

    • حجم  بازار ایران در سال 2014 میلادی (1393 هجری شمسی)
    حجم بازار ایران در سال 1393 حدود 15000 میلیارد تومان ( تقریبا 6 میلیارد دلار ) براورد میشود البته این میزان معادل عرضه ی محصول در بازار و انبار  بودهsell in  و میزان تقاضایی که مصرف کننده داشته است sell out  کمتر از این عدد براورد میشود.

     

    حجم تعدادی بازار ایران برای 3 گروه اصلی محصولات اشاره شده بشرح زیر میباشد:

    2-2-پیش بینی حجم بازار ایران در 10 سال آینده
    بنابر اطلاعات موجود، حجم بازار لوازم خانگی ایران در طی 5 سال اینده با رشد سالیانه 4 درصدی به عدد 17754 میلیارد تومان خواهد رسید و در سال دهم پیش بینی میشود این مقدار به عدد تقریبی 21000 میلیارد تومان( 8.5 میلیارد دلار) برسد.
    میلیارد تومان 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
    صوتی تصویری 5,734 5,963 6,202 6,450 6,708 6,976 7,255
    یخچال فریزر 3,153 3,248 3,345 3,446 3,549 3,656 3,765
    شوینده ها 2,652 2,731 2,813 2,898 2,985 3,074 3,166
    گاز سوز تاسیساتی 2,851 3,036 3,066 3,127 3,145 3,143 3,159
    لوازم خانگی کوچک 347 356 366 373 381 389 409
    جمع کل 14,737 15,334 15,792 16,294 16,768 17,238 17,754

    2-3- مقایسه سهم  بازار برندهای ایرانی و خارجی


    تاملی بر سهم تعدادی برندهای داخلی و خارجی نشان از بازیگران اصلی این بازار بالفعل بزرگ داردکه در گروههای اصلی به ان پرداخته میشود
    گروه صوتی تصویری :   سهم تعدادی برندهای خارجی = 95 %       سهم تعدادی برندهای ایرانی = 5 %
    گروه یخچال فریزر :      سهم تعدادی برندهای خارجی = 60 %     سهم تعدادی برندهای ایرانی = 40 %
    گروه شوینده ها :         سهم تعدادی برندهای خارجی = 55 %     سهم تعدادی برندهای ایرانی = 45 %
    نکته قابل توجه اینکه به دلیل تولید محصولات گران قیمت برندهای خارجی و اینکه برندهای های ایرانی دارای بیشترین میزان حجم موجودی فروخته نشده محصول در انبارهای  بازار و کارخانجات  خود هستند در محاسبه حجم بازار بر اساس ریالی این سهم بازار ریالی به رقم 70 درصد سهم بازار برای برندهای خارجی  و 30 درصد  سهم برندهای ایرانی می رسیم .

    2-4- بررسی بازار های منطقه

    با بررسی بازار کشورهای همسایه و  اهمیت بازارهای منطقه ،کشور ایران با سهم بازار 15 درصدی از حجم بازار منطقه خاور میانه به عنوان  بزرگترین بازار مصرف لوازم خانگی منطقه شناسایی شده است

    2 -5 اهداف طرح توسعه در افق 1404:


    • تولید حداقل 10 میلیارد دلار لوازم خانگی و قطعه که حدود 3 میلیارد دلار آن صادرات خواهد بود
    • تامین حداقل80% از بازار لوازم خانگی داخل کشور با محصولات تولید داخل(صرف نظر از برند)که با توجه به مقیاس اقتصادی تولید، 50%  نیاز بازار باید توسط برندهای ملی تولیدی تامین شود.
    • تامین حداقل 5 میلیارد دلار قطعه توسط قطعه‌سازان برای لوازم خانگی ساخت داخل و صادرات
    • از 3 میلیارد دلار صادرات ، حداقل 1 میلیارد دلار مربوط به صادرات قطعه به بازارهای هدف صادراتی خواهد بود.

    3- پیش‌نیازها و بسترهای لازم برای تحقق اهداف


    • اصلاح قوانین واردات و گمرکی و ایجاد سرفصل ویژه قطعات لوازم خانگی با در نظر گرفتن میزان عمق ساخت داخل هر محصول
    • پیش بینی و بسترسازی تامین منابع مالی مورد نیاز
    • برقراری سیستم هوشمند کنترل واردات رسمی و غیر رسمی( قاچاق کالا)
    • حضور فعال در پیمان های منطقه ای و جهانی در راستای توسعه صادرات
    • بستر سازی و هدایت برندهای خارجی برای تولید در داخل از طریق استفاده از پتانسیل ها و سرمایه گذاریهای انجام شده توسط تولید کنندگان  بزرگ داخلی
    • خرید شرکتهای خارجی و برندهای بین المللی و ادغام آنها در شرکتهای بزرگ داخلی به منظور دستیابی به برند های جهانی ، تکنولوژی و شبکه فروش جهانی آنها ( راه میان بر )
    • ایجاد فضای مناسب جهت پذیرش و حمایت از یک یا دو برند ملی با رویکرد توسعه صادرات
    • فرهنگ سازی مصرف کالای با کیفبت تولید داخل (country brand)
    • پایش؛ سامان دهی و تجمیع تولید کنندگان داخلی محصول و قطعه برای تحقق تولید انبوه در راستای صرفه جویی ناشی از مقیاس (business scale)
    • ایجاد فضای مناسب در راستای فعالیت شرکت های دانش بنیان در زمینه نهادینه کردن تحقیق و توسعه و بومی سازی تکنولوژی در صنعت لوازم خانگی
    • بستر سازی در راستای حضور برندهای ملی ایرانی در کشورهای هدف و ایجاد سیاست های تشویقی
    • ارتقای سطح استاندارد تولید و رتبه بندی کیفی و فنی تولید کنندگان .
    • رتبه بندی کیفی محصولات تولید داخل براساس رتبه بندی کیفی تولیدکننده

    4- سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در صنعت لوازم خانگی

    4-1-مدیریت و نظام مند کردن واردات:

    من بارها به مسئولین گوناگون در بخشهای مختلف دولتی گفتم اگر فلسفه شما، منطق شما برای افزایش واردات و تسهیل واردات است، ساختهای مصنوعات صنعتی این است که کیفیت محصولات داخلی باید بالا برود خوب فشار را روی این بخش بگذارید. سیاستهایی وجود دارد که می شود وادار کرد، مجبور کرد تولید کننده داخلی را به این که کیفیت را ارتقا بدهد. بدترین گزینه برای بالا بردن کیفیت داخلی این است که ما راه را برای مصنوعات خارجی بازکنیم،  این بدترین گزینه است. گزینه های بهتری وجود دارد برای اینکه ما کیفیت را بالا ببریم. مقام معظم رهبری (دامه ظله العالی)

    • ایجاد فصل اختصاصی جهت نظام مند شدن واردات محصولات کامل لوازم خانگی و قطعات منفصله در کتاب مقررات صادرات و واردات
    • تعیین سقف تعدادی واردات بر اساس گروه محصولی لوازم خانگی
    • تشکیل کمیته تخصصی سه جانبه متشکل از کانون انجمن های صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی کشور و شرکت فنی مهندسی تخصصی لوازم خانگی معرفی شده توسط وزارت صمت با مشارکت گمرک ج. ا. ا در راستای مشخص شدن فصل اختصاصی قطعات لوازم خانگی و تعیین میزان عمق ساخت داخل و پایش پروانه های بهره برداری، تشخیص سازندگان اصلی محصولات لوازم خانگی؛ کنترل میزان ارزش محصولات و قطعات وارداتی و تمامی موارد مرتبط با صنعت لوازم خانگی به صورت مستمر که در این سند به آن اشاره شده است.
    برای تعیین موارد فوق؛ در حال حاضر با نظر وزارت صنعت از یک شرکت تخصصی مهندسی ، استفاده و سپس با مشارکت کانون و وزارت صمت شرکت تخصصی لوازم خانگی تاسیس می گردد.
    • صدور مجوز واردات مواد و قطعات (CKD) فقط به مجموعه های تولیدی که حداقل دارای فرایندهای تولیدی با عمق ساخت داخل60% باشند.
    • الزام به ثبت برندهای لوازم خانگی و نمایندگی های مجاز شرکت های تولید کننده اصلی خارجی و واردات ترخیص و توزیع کالای ساخته شده فقط توسط نمایندگی های رسمی ثبت شده و با کارت های بازرگانی متعلق به این شرکتهای ثبت شده و الزام به داشتن مرکز خدمات پس از فروش برای تامین قطعات گارانتی و وارانتی
    تبصره 1 : برای تحقق موضوع اشاره شده فوق وزرات صنعت و معدن و تجارت تعهد های کتبی و قانونی مبنی بر رعایت قوانین و مقررات قانونی را دریافت کند
    • ایجاد زنجیره تخصصی کنترل و نظارت از گمرک تا مصرف کننده نهایی شامل: پرداخت حقوق ورودی  نحوه و نرخ فروش در بازار؛ خدمات پس از فروش؛ پرداخت ارزش افرزوده و مالیات عملکرد
    • الزام سرمایه گذاران خارجی برای تولید در داخل ایران با مشارکت تولیدکنندگان داخلی(با توجه به سرمایه گذاریهای بسیار کلان تولید کنندگان لوازم خانگی داخلی اجازه هیچ گونه سرمایه گذاری در این صنعت به طرفهای خارجی داده نشود  و تنها  امکان فعالیت شرکتهای خارجی منوط به تولید در کارخانجات تولیدی ایرانی باشد)
    • ایجاد محدودیت ها و موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای برای دستیابی به اهداف ترسیم شده 10 ساله (تولید حداقل 10 میلیارد دلار لوازم خانگی و قطعات در مقابل کاهش سالانه حداقل 6  درصد سهم واردات)
    • الزام وارد کنندگان به فروش بر اساس فاکتور های مصوب و کنترل منظم این امر توسط سازمان های مالیاتی و بازرسی کننده ( اجرای ماده 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده )
    • پایش واحد های تولیدی و پروانه های بهره برداری صادره و تعیین واحد های تولیدی واقعی و ابطال پروانه های غیر واقع توسط گروه مشترک به منظوز جلوگیری سو استفاده ی مونتاژکاران از مزایای پروانه ی بهره برداری
    • حسابرسی شرکت های وارد کننده و تولید کننده ( در اجرای ماده 143 قانون امور گمرکی ) که از مزایا و تسهیلات گمرکی و مناطق آزاد و ویژه استفاده نموده اند توسط کارگروه مشترک
    " ماده 143 – گمرک ایران مکلف است به منظور حصول اطمینان از رعایت مقررات گمرکی ظرف سه سال از تاریخ صدور سندی که به موجب آن کالا از گمرک ترخیص شده ، در صورت کشف اسناد خلاف واقع که مشمول قاچاق نشود درباره ترخیص کالایی که متضمن زیان مالی دولت است و یا امتیازات غیر موجهی برای صاحب کالا ایجاد نموده باشد به تائید و تشخیص گمرک ایران جریمه ای از سی در صد (30%) تا سه برابر ارزش کالای موضوع سند مذکور تعیین و دریافت نماید . دریافت این جریمه مانع از تعقیبی که حسب مورد طبق مواد مربوط به قانون مجازات اسلامی به عمل می آید نیست .
    تبصره 1- در مورد وجوهی که من غیر حق با تقلب و تزویر مسترد می گردد علاوه بر وصول اصل مبلغ استردادی جریمه ای معادل صد در صد (100%) آن نیز دریافت می شود .
    تبصره 2- صاحبان کالا ، شرکت های حمل و نقل و کارگزاران گمرکی و سایر اشخاص ذیربط مکلفند حسب مورد اسناد و مدارک موجود مورد درخواست کمیته مشترک در ارتباط با موضوع مورد رسیدگی را ارائه نمایند ."
    • عدم اختصاص ارز سیستم بانکی جهت واردات محصول کامل .
    • اصلاح نظام توزیع لوازم خانگی و مشخص شدن مبدا و محل تولید کالاهای موجود در شبکه های پخش بازار.

    4-2 – اصلاح ضوابط تولید در مناطق ازاد و ویژه
    • اصلاح ضوابط تعیین درصد ارزش افزوده و سهم درصد تولید داخلی و خارجی در مناطق آزاد و ویژه با کمک کارگروه ویژه گمرک ، وزارت صنعت ، کانون و دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه .
    نظر به اینکه واردات درصدی از کالاهای تولید شده در مناطق ویژه اقتصادی به داخل کشور بدون هرگونه محدودیتی مجاز اعلام شده است و این میزان معادل نسبتی از مجموع ارزش افزوده و مواد و قطعات داخلی به کار رفته به قیمت کل کالای تولیدی است که نیاز به ثبت سفارش و گشایش اعتبار ندارد و مشمول شرط غیر مجاز و مجاز مشروط نمی باشد . همچنین واردات کالاهای تولید شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به هریک از مناطق دیگر تجاری بنا به تشخیص و تصویب سازمان هرمنطقه ، از پرداخت عوارض به صورت کلی یا قسمتی از آن ، معاف می باشد . گواهی تولید صادره توسط منطقه جهت کالاهای تولید شده ، ملاک تعیین محل تولید کالاهای مذکور خواهد بود .
    با توجه به اینکه تعیین در صد ارزش افزوده، به درستی انجام نمی شود این امر موجب تضیع حقوق دولت و ضربه به تولید داخلی می گردد .
    • پایش واحد های تولیدی مستقر در مناطق آزاد و ویژه به منظور شناسایی و تفکیک واحد های تولیدی از مونتاژکننده با همکاری وزارت صنعت ، گمرک ، دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه و کانون
    • عدم برخورداری از معافیت مالیاتی مناطق آزاد و ویژه برای تولیدات مونتاژ از طریق  SKD و CKD که به داخل کشور ارسال می گردد . به عبارت دیگر معافیت مالیاتی صرفا به تولید واقعی در مناطق آزاد و ویژه تعلق گیرد .
    • عدم برخورداری از تسهیلات مضاعف در واردات محصولات تولیدی در مناطق آزاد و ویژه به سرزمین اصلی ( مثلا استفاده از تخفیف 15 درصدی مناطق + تخفیف در حقوق ورودی به نسبت درصد ارزش افزوده )
    • تعیین در صد ارزش افزوده یکی از مباحثی است که به درستی انجام نمی شود و همین امر موجب تضییع حقوق دولت و ضربه به تولید واقعی می گردد

    4-3- واردات غیر رسمی محصول (قاچاق) :


    • تدوین مقرراتی که عرضه محصول قاچاق  را در مراکز توزیع به حداقل و هزینه ی ان را به حداکثر برساند
    • حسابرسی شرکت های وارد کننده و تولید کننده ( در اجرای ماده 143 قانون امور گمرکی ) که از مزایا و تسهیلات گمرکی و مناطق آزاد و ویژه استفاده نموده اند توسط گروه مشترک
    • همکاری و هماهنگی همه جانبه با کشورها در جهت مبارزه با قاچاق بخصوص کشورهای همسایه.
    • ثبت شماره سریال محصول در مبادی ورودی تولید و گمرک ،  ثبت و پایش آن در مراکز فروش و محل مصرف نهایی توسط خدمات پس از فروش و نیز ممیزی و پیگیری ان در مبادی ارایه و مصرف شده توسط  شرکتهای معتمد معرفی شده ی کمیته مشترک

    • مقایسه حجم واردات با آمار گمرک


    این آمار؛ با مقایسه آمار وارداتی و محصولات خارجی در ایران و نیز آمار ثبت شده گمرک میزان کم اظهاری و اختلاف ارزش اظهاری وارد کنندگان با آمار گمرک را نشان می دهد.
    با مقایسه امار ریالی و وزنی گمرک در حوزه ی واردات لوازم خانگی کم اظهاری وزنی و ارزشی و همچنین اظهار در سایر طبقات تعرفه ی گمرکی مشکل بازار لوازم خانگی ایران را دوصد چندان کرده است
    برای مثال طبق امار بدست امده از گمرک جمهوری اسلامی ایران و میزان کل واردات گروه های اصلی لوازم خانگی در سال 1393 حدود 1067.7  میلیون دلار میباشد در حالیکه بنا بر امار مستند حجم واردات تنها دو برند مطرح کره ای حدود 1500 میلیون دلار میباشد به غیر از :
    • واردات سایر برند های خارجی وارد شده ی رسمی  از گمرکات
    • واردات قطعات و...  برند های ایرانی برای تولید در ایران  که با احتساب این اعداد به رقم کم اظهاری  100 % می رسیم
    • نظارت بر فعالیتهای بازاریابی و صادراتی محصولات لوازم خانگی جهت صیانت از برند ملی

    4-4- صادرات محصول و قطعات


    • ارتقاء فعالیتهای کمیته برند ملی در سازمان توسعه تجارت با حضور نمایندگان صنعت لوازم خانگی داخلی
    • ارایه کمکها و همایتهای ویژه به شرکتهای مدیریت صادرات
    • تسهیل و تقویت زیرساخت‌های موردنیاز و بسترهای قانونی صادرات
    • افزایش مشوقهای صادراتی متناسب با ارزش‌افزوده محصولات صادراتی و نسبت صادرات به تولید داخل
    • ارتقاء نقش صنعت لوازم خانگی در پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی در جهت توسعه صادرات
    • مساعدت در تامین خطوط اعتباری مناسب برای بازارهای هدف صادراتی
    • ایجاد و توسعه مراکز بازاریابی بین‌المللی
    • پیش بینی صادرات محصول در قراردادهای همکاری با طرف های خارجی
    • ایجاد تسهیلات در کشورهای دوست جهت ارتقا صادرات محصولات تولید شده داخل
    • تخصیص یارانه شرکت در نمایشگاه های بین المللی
    • جوایز صادراتی قابل توجه و پرداخت سریع آن
    • تسهیل در اجرای قوانین عبور موقت
    • هماهنگی با سفارت خانه های خارج از ایران برای رایزنی های بازرگانی و اقتصادی 
    • لحاظ نمودن شرایط خدمات پس از فروش در مذاکرات و تفاهم نامه های بین المللی
    • پذیرش استانداردهای ایران در کشورهای هدف
    • شرکت در پروژه های ملی کشوری و بین المللی مورد حمایت دولت در خصوص استفاده از لوازم خانگی ملی
    • تسهیل صدور بیمه نامه صندوق ضمانت صادرات منطبق با نیاز و ویژگی های لوازم خانگی
    • صادرات محصولات تولید داخل با مجوز تولیدکننده
    • اقدام برای پاویون اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاههای مؤثر بین المللی نظیر کانتوم غیر چین، بیگ فایی و امارات و ... برای حضور منسجم تولیدکنندگان لوازم خانگی
    • ارایه مشوقهای مالیاتی برای شرکتهای صادر کننده در بازار داخل
    • تخصیص بودجه حمایتی برای فعالیتهای فروش و بازاریابی بالاخص فروشگاهای داخلی در کشورهای خارجی

    4-5- ارتقای توانمندی ها و قابلیت های فن اورانه


    «عزیزان من! شما وقتی که یک جنس داخلی را خرید میکنید ...هم کارگر ایرانی را وادار کرده‌اید به اینکه ابتکار خودش را بیاورد میدان؛ جنس داخلی که مصرف شد، آن کننده‌ی کار، ابتکاراتی دارد، این ابتکارات را روز‌به‌روز افزایش خواهد داد» 1393/01/01 مقام معظم رهبری (دامه ظله العالی)

    • توسعه مشارکت‌های بین‌بنگاهی(مراکز R&D ، شرکت‌های قطعه‌ساز،تست ،آزمون و ... ) در حوزه خرید، ارتقا و انتقال تکنولوژی مورد نیاز صنعت لوازم خانگی
    • حمایت از صنایع داخلی جهت نوسازی و افزایش بهروری و استقرار نظام های تحقیق و توسعه با اعطای وام های کم بهره بلند مدت
    • ارتباط نظام‌مند صنعت لوازم خانگی با دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی مخصوصاً در حوزه  فناوری‌های جدید و منتج به توسعه پایدار جهت نهادینه کردن تحقیق و توسعه و تکنولوژی
    • توسعه پارک‌های علمی و فن آوری برای صنعت لوازم خانگی
    • توسعه خدمات مهندسی و مشاوره
    • بکارگیری و توسعه فناوری‌های نوین در تولید لوازم خانگی
    • توسعه و گسترش انجمن های تخصصی
    • حمایت از بنگاههای اقتصادی داخلی جهت حضور در مزایده های بین المللی در راستای به کارگیری بنگاههای دارای مزیت های تکنولوژی و پیشرفته

    4-6- تولید مواد اولیه رقابت‌پذیر


    • تکمیل زنجیره تولید نهاده های صنعت لوازم خانگی (ایجاد و توسعه شرکتهای تولید مواد اولیه عمده و منطبق  با نیاز صنعت لوازم خانگی ( ابعادی، وزنی، فنی و کیفی))
    • توسعه فناوری‌های نوین در مواد جدید و مواد پایه پتروشیمی


    4-7- تولید قطعات/ مجموعه‌های رقابت‌پذیر


    • توسعه و ارتقاء صنعت قطعه‌سازی و صنایع جانبی متناسب با ارزش‌افزوده
    • سرمایه‌گذاری‌مستقیم/مشترک با قطعه سازان خارجی با برند  ‌معتبر
    • ایجاد و ارتقاء و طراحی محصول و قطعه و توسعه درحوزه تکنولوژی‌های نوین و مجموعه‌های برق و ‌الکترونیک
    • ایجاد وتوسعه مراکز آزمون قطعات و مجموعه های لوازم خانگی
    • ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی تخصصی در حوزه صنعت قطعه‌ سازی با کیفیت

    4-8- تولید لوازم خانگی رقابت‌پذیر و توسعه ی برند ملی


    • تعیین و ارتقای استانداردهای مرجع داخلی در مجموعه های تولید ، تکنولوژی ، قطعات ، کیفیت، محصولات و خدمات لوازم خانگی مبتنی بر استانداردهای بین المللی
    • استفاده از بودجه بند (ق) سازمان بهینه سازی مصرف سوخت برای جایگزینی محصولات فرسوده و گرید انرژی پایین با محصولات رتبه انرژی بالا ، تولید شده توسط کارخانجات با رتبه کیفی و فنی بالا
    • طراحی و تولید سبد لوازم خانگی و ایجاد فضای مناسب جهت برند سازی یک یا حداکثر دو برند ملی با قابلیت رقابت پذیری جهانی به صورتی که این برندها دارای حداقل 50% سهم بازار داخل باشند.
    درحال حاضر بیش از 460 برند فعال بزرگ و کوچک  لوازم خانگی وجود دارد که مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است :
    o سر در گمی شبکه فروش و مصرف کنندگان در انتخاب یک برند ایرانی معتبر
    o بی اعتمادی عمومی مصرف کنندگان به برندهای ایرانی که در اثر تخطی تعداد زیادی از برندهای ایرانی در زمینه نبود تنوع محصول ، عدم ارایه کیفیت قابل اعتماد و خدمات پس از فروش بدون ارزش افزوده برای مصرف کنندگان  بوجود آمده است
    o تقسیم توان رقابتی تولید کنندگان ایرانی در مواجهه با برند های خارجی
    o عدم تولید در مقیاس با صرفه اقتصادی و متعاقبا قیمت نسبی بالا در مواجهه با برندهای خارجی
    o عدم توان مالی لازم در اجرای کمپین های تبلیغاتی موثر در مواجهه با برند های خارجی
    • ایجاد و توسعه مراکز آزمون و تست لوازم خانگی برای دستیابی به استانداردهای جهانی
    • شرکت های تولید کننده لوازم خانگی با ظرفیت اسمی حداقل 5 درصد از کل بازار لوازم خانگی   با رتبه انرژی بالا برای هر گروه محصول و فروش سالیانه 65% آن و تخصیص حداقل 3% فروش به عنوان بودجه تحقیق و توسعه در اولویت حمایت قرار بگیرند.(با عمق ساخت 60%)
    • شرکت های قطعه ساز  با سهم بازار حداقل 25%  و تخصیص حداقل 3% فروش به بودجه تحقیق و توسعه در اولویت حمایت دولت قرار بگیرند.
    • ایجاد و توسعه شرکتهای بزرگ قطعه ساز رقابت پذیر با تاکید بر ادغام و تجمیع و استفاده از تشکیل مشارکت با تولید کنندگان بین المللی به شکلی که برای هر کدام از قطعات اصلی؛ قطعه سازانی با  مقیاس بین المللی وجود داشته باشد.
    • جلوگیری از تولید محصولات لوازم خانگی با مصرف انرژی بالا

    4-9- توسعه فروش وخدمات پس از فروش رقابت پذیر در کلاس جهانی :


    • سامان دهی شرکت های ارایه دهنده خدمات پس از فروش در راستای حمایت از مصرف کننده و ایجاد فضای رقابت پذیری محصولات با استانداردهای فنی و ظاهری مربوطه
    • ساماندهی سیستم  پخش، توزیع و واحد های صنفی عرضه کننده کالاهای لوازم خانگی ایرانی به گونه ای که هزینه های فروش صنایع داخلی را کاهش دهد و محصولات با کیفیت با سهولت بیشتر تحویل مصرف کننده شود
    • توسعه زیرساخت‌هاوسیستم های فروش ، لجستیک و خدمات پس از فروش
    • تدوین حداقل استاندارد فیزیک و فنی شرکتهای خدمات پس از فروش برای برندهای ایرانی به منظور ارتقای تصویر برند ایرانی و همچنین محدود کردن ورود قارچ گونه ی برندهای غیر معتبر ایرانی
    • تعهد الزام اور از سازمانهای خدمات پس از فروش برای ارایه خدمات 10 ساله محصول و قطعه به معنای واقعی و نه در حد شعار
    • ارتقاء سطح رضایتمندی و وفاداری شبکه فروش و مصرف کنندگان از برند ایرانی
    • نظارت برعملکرد شرکتهای لوازم خانگی و واردکنندگان لوازم خانگی در حوزه کیفیت و خدمات فروش و خدمات‌ پس ‌از فروش لوازم خانگی براساس ضوابط ابلاغی
    • نظارت برعملکرد سیستم نظرسنجی مشتریان و رسیدگی به شکایات
    • مشارکت در تدوین و نظارت براجرای قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و آیین‌نامه اجرایی آن
    • ممنوعیت عرضه کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند در ارگانها و تعاونی های مصرف

    5- هماهنگی و پیگیری ایفای تعهدات سایر ذینفعان صنعت لوازم خانگی :


    «مصرف داخلی، تولید داخلی را افزایش میدهد؛ تولید داخلی که افزایش پیدا کرد... بیکاری برطرف میشود. تولید که رونق بگیرد، یعنی تورم کم بشود، گرانی کم بشود، اشتغال افزایش پیدا کند؛ اینها همه به هم متصل است. یک سر این قضیه دست ما مردم است، که مصرف خودمان را چگونه انتخاب کنیم.» 1391/06/02 مقام معظم رهبری (دامه ظله العالی)

    5-1- تبلیغات در رسانه ملی صدا و سیما و مطبوعات


    • محدودیت زمانی پخش تبلیغات در ساعات پر بازدید ، سریال ها، فیلم ها و مناسبت های خاص برای برند های خارجی
    • ممنوعیت پخش تبلیغات برند های خارجی که در شبکه  فرا مرزی ماهواره ها فعالیت تبلیغی دارند
    • تدوین 4 برابری تعرفه های برند های خارجی در مقایسه با برندهای ملی ایرانی
    • تسهیلات 4 ساله در باز پرداخت هزینه های تبلیغاتی برندهای ملی ایرانی
    • تهیه و پخش برنامه های حمایتی تولید ملی  بصورت کلیپ و فیلم
    • تهیه و پخش برنامه های حمایتی مصرف تولید ملی با کیفیت بصورت کلیپ و فیلم
    بیدارکردن وجدان عمومی جامعه، ایجاد انگیزش و سوق دادن جامعه به سوی مصرف داخلی از طریق شوک و تلنگر رسانه ای در یک فضای شفاف اطلاعاتی و به دور از شعارزدگی؛
    (در عجب هستم که مادر فداکار ایرانی با خرید جهیزیه لوازم خانگی برند خارجی و فرستادن دخترش به خانه بخت، اشک شوق و شادی می ریزد و همین مادر ، شبانگاهان در نماز شب برای استخدام پسرش در یک کارخانه ی تولیدی ، اشک تضرع و درماندگی  می ریزد)
    • تهیه برنامه های مشارکتی با حضور تولید کنندگان و صدا و سیما
    • تهیه برنامه های مناظره  با حضور تولید کنندگان و مصرف کنندگان صدا و سیما
    • ایجاد گفتمان نخبگانی برای ضرورت حمایت از تولید ملی با کیفیت و مصرف ان  فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و آگاه سازی مردم درباره ی سوءتأثیرات و صدمات اقتصادی و تجاری ورود کالاهای خارجی به کشور؛ رسانه نقش مهمی در تبدیل الگوی مصرف داخلی به عنوان یک فرهنگ و عادت ( خانواده ای که  برند لوازم خانگی انها خارجی است بی شک در خرید سایر موارد ،نظیر پوشاک و.... نیز برند خارجی اولویت اول خواهد بود)
    • ایجاد موج اجتماعی چرایی حمایت از تولید ملی با کیفیت و مصرف ان
    • ارائه طرحی از سبک زندگی ایرانی-اسلامی به صداوسیما و تعامل با این سازمان در خصوص معرفی سبک زندگی ایرانی-اسلامی و توجه ویژه به ابعاد اقتصادی؛ رسانه نقشی اساسی و مهم در تعیین و شکل دهی ذائقه ها و عادت ها ی زندگی دارد و مادامی که یک سبک زندگی بر پایه تجمل گرایی و مصرف گرایی به اذهان عمومی جامعه تزریق شود و برتری و رجحان داشته باشد نباید از جامعه انتظار پیروی از سبک زندگی ایرانی-اسلامی و دوری جستن از اسراف و تجمل داشت.
    • تشویق و ترغیب مردم به پرهیز از اسراف و تجمل گرایی

    5-2-وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


    • اجرای دقیق و الزام آور و سخت گیرانه و نظارت قوی و بازدارنده  بر اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 27 بهمن 1388 در مورد تبلیغات کالای خارجی درفضای تبلیغی شهری (انواع بیل برد ها )

    5-3- مراکز آموزشی آموزش و پرورش ،حوزه علمیه و دانشگاه ها


    • فرهنگ سازی مصرف کالاهای تولید داخل با استفاده از فضاهای موجود در مراکز آموزشی و فرهنگی کشور
    • تدوین دروس ضرورت حمایت از تولید کننده ملی و مصرف کالای تولید ملی با کیفیت و گنحاندن ان در سر فصل های درسی  با کیفیت
    • پژوهش در مورد ضرورت حمایت از تولید و مصرف کالای ملی و اثرات مثبت و زیانبار ان
    • تنظیم قوانین ومقررات لازم و با ضمانت اجرایی بالا جهت نظارت و محدودیت بر تبلیغات کالاهای خارجی
    • پرهیز از اغراق و مبالغه درباره جایگاه تولید داخلی و ترغیب جامعه و تولید کننده برای رسیدن به نقطه آرمانی و ایده آل
    5-4- بانک ها و موسسات پولی و مالی
    • حمایت از سرمایه گزاری در ایجاد و توسعه واحد های قطعه سازی
    • اعطای تسهیلات ارزان قیمت  به تولید کنندگان در ازای تعویض لوازم خانگی فرسوده و یا  مصرف انرژی بالا
    • طرح حمایتی ارایه سبد محصولی به زوج های جوان
    • طرح فروش اقساطی سبد کالایی لوازم خانگی به اقشار متوسط جامعه با ارایه تسهیلات ارزان به تولید کننده در قبال ارایه محصول با کیفیت به مصرف کننده (جلو گیری از اعطای مستقیم تسهیلات به مصرف کننده)
    • اعطای تسهیلات به تولید کنندگان لوازم خانگی از محل اعتبارات ارزی بلوکه شده در بانک های خارجی  جهت توسعه و خرید تکنولوِژی های نوین ، ماشین الات ...
    • مکلف نمودن بانک مرکزی برای تخصیص ارز مورد نیاز تولید کنندگان ظرف 48 ساعت
    • پرداخت 25 درصد سهم صنعت در تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی به تولید کنندگان منتخب لوازم خانگی جهت دستیابی به اهداف تشکیل صندوق

    6- بازنگری سیاست‌ها


    • هر 5 سال سند " اهداف و سیاست‌های صنعت لوازم خانگی در افق  1404 " مورد بازنگری قرار گیرد.
    • برنامه‌های 5 ساله برای تحقق اهداف و سیاست های  مندرج در سند اهداف و سیاست های توسعه صنعت لوازم خانگی در افق 1404 تهیه می شود.
    • این ‌سند ، برنامه های اجرایی و آئین نامه های مربوطه در کمیته های تخصصی شورای  سیاستگذاری لوازم خانگی مورد بازنگری قرارگرفته و در شورا به تصویب می رسد.

     

    این سایت صرفا مطالب مرتبط با کارآفرینی را جمع آوری نموده و به هیچ وجه در پی تایید و یا رد محتوای آنها نیست.