اخبار تازه

پربازدید ها

    کد خبر ۱۱۵۱ انتشار : ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۲۳

    گلایه شرکتهای دانش‌بنیان/ اقتصاد با پول‌ دانش‌بنیان نمی‌شود

    روزنامه شهرآرا در شماره 1989روز سه شنبه خود گزارشی با عنوان ' اقتصاد با پول‌ دانش‌بنیان نمی‌شود' به قلم 'مهسا رهنما' منتشر کرده است.

    اقتصاد دانش‌بنیان به ‌عنوان مسیری برای تحقق اقتصاد مقاومتی پس از بیانات مقام معظم رهبری جایگاه ویژه‌ای یافت و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه قرار گرفت اما با رشد و افزایش تعداد این شرکت‌ها که عموما بر اساس دانشی شکل می‌گیرد که در دانشگاه‌ها عرضه می‌شود مشکلات این آنها و نیز ضعف‌های آموزشی دانشگاه هویدا شد.
    وقتی شرکت دانش‌بنیان پس از گذر از هفت‌خوان رستم و اخذ تسهیلات فعالیت خود را آغاز کرده و با هزار زور و زحمت محصول خود را به عرصه تولید می‌رساند، با مشکل بازاریابی و بازارسازی برای ارائه محصول خود مواجه می‌شود؛ زیرا مدیران این شرکت‌ها برای آشنایی با دنیای تجارت و نیاز بازار هیچ آموزشی در طول دوران دانشگاه ندیده‌اند. این مشکلی است که اکثر افراد فعال در این حوزه با آن مواجه هستند.
    پوررضا، یکی از مدیران شرکت‌های دانش‌بینان که موفق به کسب نشان استقلال نیز شده است، در‌این‌باره می‌گوید: واحدهای تئوریک علمی بیهوده‌ای را در دانشگاه پاس کردیم، بدون اینکه در هیچ مرحله‌ای از کار یا زندگی به کار بیاید؛ اما اگر به‌جای آن ما را با دنیای تجارت، بازار و کار واقعی آشنا کرده بودند، الان مشکلات فعلی را نداشتیم.
    افشین کلاهی، رئیس هیئت‌مدیره مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان نیز چندی‌پیش از به راه‌افتادن موج نخبگان بدهکار در آینده هشدار داد و گفت: با الگویی که در ایران درزمینه ارائه تسهیلات ارائه شده، در آینده ای نزدیک با موج نخبگان بدهکار مواجه می‌شویم. باید به‌دنبال راه‌های کسب‌وکاری جدید باشیم و از چرخه سرمایه‌گذاری استارت‌آپ‌ها تبعیت کنیم.

    بیش از ١5٠میلیارد تومان گردش مالی
    تنها برای 4٠ شرکت در این ارتباط رئیس پارک علم و فناوری خراسان‌رضوی نیز با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور، عمدتا نسل دو هستند، اظهار کرد: متاسفانه درحال‌حاضر دانشگاه نسل سه که بتواند دانشجو را برای خلق ثروت، کارآفرینی و... آماده کند تا دانشجو بتواند از آنچه خوانده، برای جامعه به‌طور موثر استفاده کند، در ایران نداشته و دانشگاه‌ها علی‌رغم برخورداری از پارک و مرکز رشد، این کارایی را ندارند.
    سیدحسن علم‌الهدایی به فاصله بین صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: دروسی زائد یا رشته‌هایی در دانشگاه موجود است که هیچ کاربردی در زندگی و شغل آینده دانشجو نداشته و پس از پایان تحصیلات، به‌دلیل نبود کار ناچار است به شغلی بی‌ربط با رشته تحصیلی تن دهد.
    وی با بیان اینکه در‌حال ‌حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا در بازاریابی و بازارسازی برای محصول دچار مشکل هستند، گفت: تلاش ما این است که با برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره، آن‌ها را با ادبیات دنیای تجارت آشنا کنیم؛ اما این مشکل به‌طورجدی از پایه مطرح است.
    علم‌الهدایی با اشاره به فعالیت ١٢6 شرکت دانش‌بنیان در خراسان‌رضوی، اظهار کرد: گردش مالی 4٠ شرکت دانش‌بنیانی که در پارک مستقر هستند، سال گذشته بالای ١5٠میلیارد تومان بود؛ اما با توجه به اینکه اکثر این شرکت‌ها خصوصی هستند، نمی‌توان آمار دقیقی از گردش مالی آن‌ها به‌دست آورد.
    وی افزود: درحال‌حاضر از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، رتبه خراسان‌رضوی در کشور سوم است، اما ازنظر گردش مالی رتبه دوم را بعد از تهران داریم؛ همچنین سال گذشته حدود ٣میلیون دلار صادرات شرکت‌های پارک بود که رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داد.

    ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت، نامناسب‌ترین اهرم برای تقویت حوزه فناوری است
    اما نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های خدمات تخصصی و تجاری‌سازی با اشاره به اینکه امکان پیشرفت چشمگیر در حوزه تکنولوژی به‌دلیل جمعیت جوان کشور، حداکثر تا ١٠ سال آینده فراهم است، گفت: در شرایط فعلی و برای تحقق اقتصاد مقاومتی، چاره‌ای جز موفقیت در حوزه فناوری نداریم؛ به‌همین‌دلیل سیاست‌های کشور درراستای تقویت این حوزه تغییر پیدا کرده است.
    مهدی متقیان افزود: اما باید در نظر داشت که ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت، یکی از نامناسب‌ترین اهرم‌های تقویت این حوزه است. فناوری در کشور نه‌تنها باید خود را تقویت کند و روی پای خود بایستد، بلکه وظیفه دارد صنعت کشور را هم از وضعیت موجود رها کرده و موجب رونق در بخش تولید شود. عادت‌دادن شرکت‌های فنّاور به تسهیلات ارزان‌قیمت، سبب رشدنیافتن مدل‌های درآمدی این شرکت‌ها می‌شود که در آینده آن‌ها را دچار مشکل می‌کند.
    وی درباره حمایت‌هایی که از شرکت‌های دانش‌بنیان درراستای بازارسازی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: ارگان‌های حامی فناوری در سال‌های اخیر به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید بازار شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کنند و درهمین‌راستا صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات لیزینگ را راه‌اندازی کرده که تسهیلات را به خریداران محصولات دانش‌بنیان پرداخت می‌کنند؛ همچنین برای شرکت‌های نوپا، مشاوره‌های بازاریابی در معاونت علمی ریاست‌جمهوری ارائه می‌شود، اما برای رسیدن به موفقیتی بلندمدت، شرکت‌های فنّاور می‌توانند این واحد را با متخصصان حوزه بازاریابی در شرکت ایجاد کنند.
    متقیان درباره شرایط سخت اخذ تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: ارزیابی صندوق نوآوری و شکوفایی شاید در نگاه اول سخت‌گیرانه باشد، اما تسهیلات بدون بررسی درست و دقیق گاهی خساراتی جبران‌ناپذیر را ایجاد می‌کند که از آن جمله می‌توان به پرداخت پول بدون درنظر‌گرفتن میزانی که شرکت فنّاور برای اهداف واقع‌بینانه خود واقعا به آن نیاز داشته باشد، اشاره کرد.
    وی افزود: این مسئله ازیک‌منظر هزینه بی‌رویه بیت‌المال است؛ اما ضربه اصلی به شرکت فنّاور وارد می‌شود که در بازپرداخت آن دچار مشکل جدی خواهد شد و در سال‌های آینده با کارآفرینان تحصیل‌کرده‌ای مواجه می‌شویم که به‌دلیل بدهی بالا دچار مشکلات حقوقی می‌شوند؛ البته این کار برای جلوگیری از سوء‌استفاده افرادی که قصد ایجاد شرکت دانش‌بنیان با هدف دریافت تسهیلات دارند نیز مفید است.
    متقیان با اشاره به اقدامات حمایتی که در دستورکار صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گرفته است، بیان کرد: این صندوق سعی دارد در کنار پرداخت تسهیلات، مسیر توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان را جدی‌تر پیگیری کرده و با مشاوره به این شرکت‌ها مسیر پیشرفت آن‌ها را آماده کند. به نظر می‌رسد ارزش کمک و مشاوره در این حوزه کمتر از تسهیلات نیست.
    7496/1858

    این سایت صرفا مطالب مرتبط با کارآفرینی را جمع آوری نموده و به هیچ وجه در پی تایید و یا رد محتوای آنها نیست.
    برچسب ها :بازاریابی